sobota, 10 października 2015

Pomijanie szczelności izolacji budynku i związane z tym faktem konsekwencje

Pomijanie szczelności izolacji budynku i związane z tym faktem konsekwencje.


Autor: TAGBA


Pomijanie szczelności izolacji termicznej budynku jest najczęściej popełnianym błędem podczas budowy domu. Błąd ten może generować ogromne straty podczas ogrzewania budynku, w związku z czym generowane straty odbijają się na naszych portfelach.


Niska szczelność powietrzna obudowy budynku prowadzi do niekontrolowanego przepływu powietrza przez szczeliny i pęknięcia w przegrodach. Przenikanie ciepłego, wilgotnego powietrza (na zewnątrz) przez konstrukcję budynku może prowadzić do międzywarstwowej kondensacji pary wodnej, spowodować pogorszenie izolacyjności cieplnej i trwałości przegrody (konstrukcji).

Niekontrolowane przenikanie powietrza do wewnątrz obniża jakość środowiska wewnętrznego powodując lokalne przeciągi i zwiększa straty ciepła na podgrzanie powietrza infiltrującego. Dodatkowe straty ciepła mają znaczący wpływ na charakterystykę energetyczną budynków. Jeszcze większego znaczenia nabierają w budynkach o niskim zapotrzebowaniu na energię, gdzie wszystkie rodzaje strat ciepła powinny być ograniczone do minimum. W niektórych sytuacjach osiągnięcie oczekiwanego standardu energetycznego bez szczelnej obudowy jest niemożliwe, pomimo że budynek jest wyposażony w system wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła. Zgodnie z obowiązującymi wymaganiami podanymi w WT 2008 „W budynku mieszkalnym, zamieszkania zbiorowego, budynku użyteczności publicznej, a także w budynku produkcyjnym przegrody zewnętrzne nieprzezroczyste, złącza miedzy przegrodami i częściami przegród oraz połączenia okien z ościeżami należy projektować i wykonywać pod kątem osiągnięcia ich całkowitej szczelności na przenikanie powietrza.” W tych miejscach trzeba zastosować rozwiązania gwarantujące trwałe szczelne połączenia, które są jednocześnie proste do wykonania. Najlepsze efekty uzyskuje się poprzez natrysk izolacji poliuretanowych, które tworzą jednorodną warstwę izolacji bez zbytecznych połączeń, przez które infiltracja powietrza jest największa. Ponadto budynki, których przegrody nie są szczelne powietrznie, są dużo bardziej narażone na szkody budowlane związane z negatywnym oddziaływaniem wilgoci na budynek.

szczelnosc


www.purizol.pl - informacje o izolacjach poliuretanowych

www.drewnar.mazowsze.info - informacje o budowaniu domów drewnianych

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Cienka parkingowa linia, czyli jak namalować linie parkingowe

Cienka parkingowa linia, czyli jak namalować linie parkingowe


Autor: cgmedia


Obecnie w biznesie ważne jest, aby umieć się odpowiednio wyróżnić na tle konkurencji oraz dać się zapamiętać jako profesjonalista w każdym calu. Dotyczy to także utrzymania posesji wokół firmy, której bardzo ważnym elementem jest parking. Dlatego warto także zadbać o jego wygląd, tak by był wizytówką naszej firmy.


Parking to pierwsze miejsce, w którym klienci i goście spotykają się z firmą. To bardzo często na jego podstawie wyrabiają sobie opinię na temat danej marki. Dlatego warto zadbać o to, aby ta opinia była jak najlepsza. Właściwym rozwiązaniem w tym zakresie jest odpowiednio przeprowadzone malowanie linii parkingowych, których jakość i widoczność potwierdzają to, że właścicielowi parkingu zależy na bezpieczeństwu oraz komforcie parkujących.

Zarządzanie przestrzenią

Nie raz można spotkać się z parkingami, które mimo, że są doszczętnie zapełnione bez problemu pomieściłyby jeszcze kilka samochodów. Sytuacja taka powstaje wtedy, gdy brakuje na placu właśnie poprawnie wymalowanych linii. Załóżmy, że dotyczy ona restauracji, która posiada 10 miejsc parkingowych. Jednak przez brak linii na parkingu zmieściło się tylko 7 aut. Oznacza to więc znaczne straty dla właściciela, których mógłby się ustrzec, zlecając wcześniej ich wykonanie, co pozwoli odpowiednio zarządzać przestrzenią parkingową, a przy okazji, jak widać, może zadbać o przychody przedsiębiorstwa. Tym samym kiedy już zdecydujemy się na rozpoczęcie malowania linii parkingowych to pierwszą rzeczą, od której powinnyśmy zacząć jest podjęcie decyzji o tym czy linie wykonujemy we własnym zakresie czy też poprzez firmę wykonawczą. – Wymalowanie można wykonać samemu. Należy jedynie pamiętać o aplikacji zgodnie z przeznaczeniem, według podanej instrukcji oraz zapisów znajdujących się w Karcie Technicznej produktu – sugeruje Kornaś, eksperta branży budowlanej.

Spełnione wymagania

Malowanie linii parkingowych wymaga spełniania kilku podstawowych warunków. Pierwszy z nich dotyczy pogody, gdyż może ono przebiegać tylko w cieplejsze i słoneczne dni, gdy nawierzchnia jest całkowicie sucha. Drugim warunkiem, który należy spełnić jest stan podłoża. – Powierzchnia podłoża bitumicznego i betonowego powinna być mocna, sucha, czysta, równa, lekko chropowata. Wszelkie zanieczyszczenia takie jak: mleczko cementowe, pyły, zaolejenia, ślady tłuszczu, luźne, niezwiązane lub słabo związane z podłożem fragmenty oraz stare powłoki należy usunąć – zaznacza Kornaś. Czyszczenie podłoża betonowego najlepiej przeprowadzić metodą strumieniowo-ścierną (np. piaskowanie) lub mechanicznie (np. śrutowanie, groszkowanie, frezowanie). Nie można także zapomnieć o pęknięciach i ubytkach, które powinno się wypełnić, przed wymalowaniem oznakowania. Podczas aplikacji na nowym betonie lub zaprawach naprawczych należy przestrzegać minimalnych czasów dojrzewania betonu oraz materiałów naprawczych.

Malowanie czas zacząć

Po odpowiednim przygotowaniu podłoża możemy przejść do etapu ostatecznego, czyli malowania. Najpierw jednak powinno się przygotować materiał zgodnie z sugestiami producenta zawartymi w Karcie Technicznej produktu. Zazwyczaj materiał dostarczany jest gotowy do użycia, wymaga jednak wymieszania przed aplikacją. Mieszanie najlepiej prowadzić za pomocą wolnoobrotowego mieszadła mechanicznego (300÷400 obr./min) przez ok. 3 min, aż do uzyskania jednorodnej konsystencji i barwy. Należy pamiętać o wymieszaniu materiału także przy ściankach i dnie pojemnika. W określonych przypadkach materiał można rozcieńczyć dodatkiem rozcieńczalnika. Jeżeli powierzchnia jest już przygotowana, a materiał odpowiednio wymieszany, produkt nakładamy małymi porcjami, rozprowadzając równomiernie wałkiem lub pędzlem aż do uzyskania jednolitej, ciągłej powłoki o żądanej grubości. Należy przy tym unikać nakładania jednorazowo zbyt grubej warstwy materiału. Tego typu farbami można wykonać następujące wymalowania:

- znakowanie poziome (strzałki, linie);

- oznaczenia miejsc dla inwalidów itp.;

- numerowanie miejsc parkingowych;

- znakowanie ostrzegawcze oraz

- oznakowanie miejsc wyłączonych z ruchu.

Po przeprowadzeniu aplikacji narzędzia trzeba oczyścić przy pomocy rozpuszczalnika, natomiast utwardzone części materiału usunąć mechanicznie. Proces malowania powinno się wykonywać średnio raz na ok. dwa lata przy dużym natężeniu ruchu, przy niskim zaś co trzy. Dzięki temu uzyskujemy pewność, że nasz parking będzie zawsze świecił przykładem i stanowił doskonałą wizytówkę firmy.


Zainteresowało Cię malowanie linii parkingowych? Wejdź na www.betondur.com.

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Jest alternatywa dla płytek w garażu

Jest alternatywa dla płytek w garażu


Autor: cgmedia


Smary czy oleje to nie wszystkie czynniki, na których działanie musi być odporna posadzka garażowa. Należy zatem zadbać o jej jakość, tak samo jak dba się o jakość np. kuchni. Już więc w fazie projektowania należy skupić uwagę na jej wytrzymałości. Najczęściej stosowanym sposobem, aby to zrobić jest położenie płytek, jednak są już na rynku alternatywne rozwiązania.


Cechy poszukiwane

Zanim zacznie się przeszukiwać strony producentów materiałów budowlanych lub też półki sklepowe należy najpierw przeanalizować kilka aspektów, które dotyczyć będą przyszłej posadzki garażowej. Gdyż solidną posadzkę uzyskamy tylko wtedy, gdy odpowiemy sobie na kilka następujących pytań:

- Na jakim podłożu ma zostać wykonana posadzka?

- Jakie są jej przypuszczalne rozmiary?

- Jak mocno będzie obciążona?

- Ile aut będzie na niej stało?

- Jak duże będzie natężenie ruchu?

- Czy poza autem znajdować się na niej będą jakieś meble lub maszyny?

- Do czego poza przechowywaniem auta będzie służył jeszcze garaż?

Ponadto należy określić potencjalny maksymalny budżet realizacji, bo nie oszukujmy się, ale to ten element jest najczęściej kluczowy. Po przeanalizowaniu całej sytuacji możemy spokojnie przejść do etapu poszukiwania odpowiedniego materiału, który posłuży już za chwilę jako posadzka w naszym garażu. Branża budowlana w tym zakresie daje nam bardzo duże pole wyboru. Dlatego wspólnie prześledźmy, co możemy znaleźć na obecnym rynku.

obraz1

Foto: megatechnologie.pl

Jeden garaż, a tyle rozwiązań

Poza znanymi wszystkim płytkami ceramicznymi, których wytrzymałość na działanie czynników zewnętrznych nie jest za wysoka, w sklepach natkniemy się na kilka interesujących propozycji.

Pierwszą godną uwagi są farby do betonu. Można nimi bez problemu pomalować podkład betonowy, dzięki czemu uzyska on zwiększoną odporność na zarysowania i ścieranie. Farby występują w pełnej palecie barw, toteż nawet najbardziej wyszukane projekty, mają z nimi szansę realizacji.

Są bardzo proste w użyciu. Do aplikacji wymagany jest jedynie wałek lub pędzel. Schną do 1,5 godziny. Posadzkę pomalowaną farbą do betonu łatwo utrzymuje się w czystości, gdyż większość zabrudzeń można zmyć za pomocą wody z detergentem. Co ważne, wykonane zgodnie z zaleceniami producenta uzyskują także właściwości antypoślizgowe.

Kolejny to żywice polimerowe (materiały dwuskładnikowe). Standardowo spotyka się je w budynkach przemysłowych albo w magazynach, jednak i w garażu przydomowym sprawdzą się bez dwóch zdań. Poprzez ich zastosowanie uzyskuje się bardzo trwałą i wytrzymałą powłokę, która chroni beton przed szkodliwym działaniem wody i środków chemicznych. Również i one występują w bardzo szerokiej kolorystyce, zgodnej z paletą RAL. Przy ich zastosowaniu warto pamiętać o tym, że podłoże musi być odpowiednio oczyszczone, tzn. pozbawione wszelkiego rodzaju tłuszczy, mleczka cementowego i luźnych fragmentów. Poprzez dodanie do nich piasku kwarcowego uzyskują jeszcze lepsze wyniki, jeśli chodzi o wytrzymałość. Stosując tego typu rozwiązania można uzyskać fakturę gładką (łatwą w utrzymaniu w czystości) lub szorstką o właściwościach antypoślizgowych.

Mniej skutecznym rozwiązaniem jest posadzka z gotowej mieszanki. Stosuje się ją właśnie wtedy, gdy w planie nie ma się położenia płytek. Jest ona dosyć wytrzymała na ścieranie i ściskanie. Ogranicza też w dobrym stopniu wsiąkanie płynów w podłoże. Poprzez jej zastosowanie uzyskuje się posadzkę w pełni gotową do dalszych robót w stosunkowo krótkim czasie.

Jeśli zaś nie zależy nam na aspekcie dekoracyjnym posadzki, można zastosować wylewkę z cementu. Uzyskujemy wtedy w miarę wytrzymałą oraz słabo nasiąkliwą powłokę. Jednocześnie decydując się na to rozwiązanie, należy sprawdzić czy dany cement można wykorzystać jako posadzkę. To szczególnie ważne, gdyż nie każdy dostępny na rynku ma taką właściwość. Uzyskaną w ten sposób posadzkę trzeba niestety jeszcze dodatkowo zaimpregnować, gdyż bez tego jej czyszczenie będzie utrudnione.

Ostatnim i najmniej polecanym rozwiązaniem jest posadzka betonowa. Pochodzi ona z mieszkanki wytworzonej na budowie, dzięki czemu jest bardzo tania. Jest to właściwie jej jedyna zaleta. Taka posadzka ma niską wytrzymałość na działanie zewnętrzne, przez co nie posiada gwarancji długiej żywotności. Ponadto łatwo ulega zabrudzeniom, co niestety także przemawia na jej niekorzyść. Najważniejszym problemem jednak jest jej wysoka ścieralność, stąd też w garażu pojawiają się pyły, których sprzątanie jest po prostu trudne.

Jak widać wybór jest bardzo szeroki. – Decyzję odnośnie wyboru posadzki powinniśmy podjąć po konsultacji ze specjalistą. Warto także porównać karty techniczne produktów, gdyż to bardzo często na nich znajdziemy wiele cennych informacji, które pozwolą wybrać najlepsze możliwe rozwiązanie – sugeruje Janusz Kornaś, ekspert branży budowlanej.

Przechodząc do wykonania

Mając już wybrany odpowiedni produkt, można przejść do etapu realizacji. Ważne aby nie zlekceważyć zaleceń producenta, gdyż nieprawidłowo wykonana posadzka nie będzie posiadać odpowiednich parametrów wytrzymałościowych. W konsekwencji czego może dojść do jej pęknięć, a nawet zapadnięcia. Przez co garaż przestanie być nie tylko estetyczny, ale także i zdatny do wykorzystania. – Warto chronić swój majątek przed niepotrzebnymi, ale za to bardzo kosztownymi naprawami. Dlatego już na początku inwestycji powinno się podjąć decyzję o rozwiązaniu, które może i jest bardziej kosztowne na starcie, jednak w końcowym rozrachunku przynosi lepsze efekty – podpowiada Kornaś. Stąd nie oszczędzajmy zbytnio na wykonaniu posadzki garażowej po to, by później niepotrzebnie się nie denerwować nadszarpniętym przez naprawy budżetem domowym.


Zainteresowały Cię farby do betonu - zapraszamy do odwiedzenia strony www.betondur.com.

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Bezpieczne rusztowania

Bezpieczne rusztowania


Autor: Wiktoria Woźniak


Bezpieczeństwo pracy na wysokościach to jedna z podstawowych kwestii, o jaką zadbać musi organizator budowy bądź innych działań, do których przeprowadzenia potrzebne są rusztowania.


Statystyki wypadków związanych z wykonywaniem pracy są niestety zatrważające. Co roku w trakcie pracy giną około dwa miliony osób. Kolejny milion zostaje ranny. W wielu przypadkach wypadki te kończą się trwałym kalectwem. Bez wątpienia jednym z rodzajów pracy, który najbardziej naraża na niebezpieczeństwo, jest praca na wysokościach. Znów potwierdzają to statystyki. Według danych GUS-u najwięcej wypadków na budowach ma związek z nieprawidłowym montażem lub eksploatacją rusztowań. Przyczyną tych wypadków najczęściej jest nieodpowiedni stan wiedzy, czy to na temat obowiązujących przepisów prawnych dotyczących bezpieczeństwa, czy to na temat zasad użytkowania rusztowań. Problemem są także wadliwe konstrukcje (za czym także kryje się brak stosownej wiedzy).

Truizmem zatem będzie powiedzenie, że przed postawieniem rusztowania należy wnikliwie zapoznać się z treścią obowiązujących przepisów na temat zasad bezpieczeństwa. Są one dość szczegółowe. Normują każdy etap stawiania rusztowań, włącznie z fazą przedmontażową. Pamiętać zatem należy, że rusztowanie może być używane tylko w jednej strefie obciążenia wiatrem, a jego wszystkie elementy muszą być sprawdzone pod kątem technicznej sprawności. Montażu rusztowań nie można też powierzyć osobie przypadkowej. Zawód montera jest bowiem zawodem zakwalifikowanym do grupy robotników przemysłowych i rzemieślników i do jego wykonywania wymagane są stosowne uprawnienia. Podmiot odpowiedzialny za rusztowanie pamiętać musi także o zabezpieczeniu konstrukcji piorunochronem. Jeżeli rusztowanie znajduje się przy ścianie, która posiada instalację piorunochronną, wówczas możliwe jest połączenie rusztowania ze zwodem pionowym piorunochronu.

Oczywiście lista zasad związanych z bezpieczeństwem konstrukcji przeznaczonych do prac na wysokościach jest szersza. Bezwzględnie należy się z nimi zapoznać, nie tylko z powodu obowiązującego prawa, ale także z czysto ludzkiej odpowiedzialności za drugiego człowieka.


konstrukcje aluminiowe

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

piątek, 9 października 2015

5 głównych zasad aplikacji posadzek epoksydowych

5 głównych zasad aplikacji posadzek epoksydowych


Autor: cgmedia


Posadzki epoksydowe należą do bardzo skutecznych rozwiązań, jeśli chodzi o ochronę betonu. Ich wykonawcy, w celu osiągnięcia odpowiedniego efektu, powinni jednak zachować najwyższe standardy pracy. Jednak nawet i doświadczony wykonawca popełnia czasem błędy.


Pośpiech, duża ilość zleceń, a czasem zwykłe ludzkie niedbalstwo – to najczęściej spotykane przyczyny błędnie wykonanych posadzek epoksydowych. Aby jednak do takich sytuacji nie dochodziło, należy zwrócić uwagę na kilka podstawowych elementów. Oto i one:

1. Odpowiednie parametry podłoża

Jeszcze w fazie planowania położenia posadzek epoksydowych należy zwrócić uwagę na to, jakim podłożem dysponujemy w danym pomieszczeniu. Szczególnie istotne jest, aby podłoże betonowe, na którym chcemy zastosować posadzki żywiczne, było wykonane zgodnie z normami budowlanymi i posiadało odpowiednią wytrzymałość (szczególnie na ściskanie - beton klasy nie niższej niż C20/25). Dodatkowo warto sprawdzić powierzchniową wytrzymałość betonu na odrywanie (średnia wartość próby pull-off - powinna wynosić minimum 1,5 MPa).

fot-Megachemie-2

Foto: megadur.com

2. Prawidłowe przygotowanie powierzchni

Przed rozpoczęciem nakładania warstw żywicznych wymagane jest odpowiednie przygotowanie podłoża betonowego, co przekłada się na jakość, trwałość oraz końcowy efekt wykonanych prac. Powierzchnia betonowa, na której chcemy wykonać posadzkę żywiczną, powinna być mocna, sucha, równa, czysta, lekko chropowata, o otwartych porach. Wszelkie zanieczyszczenia takie jak: mleczko cementowe, pyły, zaolejenia, ślady tłuszczu, luźne, niezwiązane lub słabo związane z podłożem fragmenty betonu oraz stare powłoki - należy usunąć. - Wymagane spadki powinny być ukształtowane w podłożu betonowym, natomiast nierówności podłoża należy skuć lub zeszlifować, a ubytki naprawić – radzi Janusz Kornaś, ekspert branży budowlanej. Czyszczenie podłoża betonowego najlepiej przeprowadzić metodą strumieniowo-ścierną (piaskowanie) lub mechanicznie (np. śrutowanie, groszkowanie, frezowanie). Przed aplikacją materiałów podłoże betonowe należy dokładnie odpylić i odkurzyć.

3. Warunki panujące podczas nakładania warstw żywicznych

Aby posadzka epoksydowa właściwie przylegała do podłoża, musi być położona w odpowiednich warunkach. Temperatura podłoża i otoczenia podczas nanoszenia żywic powinna wynosić minimum +5°C (zalecane +10°C) temperatura maksymalna +30°C (w przypadku niektórych materiałów dopuszczalna jest temperatura +35°C), przy czym temperatura podłoża musi być wyższa o min. 3°C od temperatury punktu rosy. Maksymalna wilgotność podłoża nie może być wyższa niż 5%, a wilgotność względna powietrza ≤ 80%. Należy również przestrzegać wymaganych czasów dojrzewania betonu (okres dojrzewania betonu min. 28 dni) oraz materiałów naprawczych.

4. Właściwie dobrany materiał gruntujący

Zupełny brak lub zastosowanie nieodpowiedniego materiału gruntującego może spowodować odspajanie się kolejnych warstw posadzki, dlatego szczególnie istotny jest odpowiedni dobór i właściwe wykonanie warstwy gruntującej. Zwykle stosuje się dwuskładnikowy grunt epoksydowy, bardzo dobrze penetrujący podłoża mineralne oraz zwiększający przyczepność kolejnych warstw.

5. Prawidłowe przygotowanie żywicy

Prawidłowo wykonana powłoka żywiczna nie pozostaje po zakończonej realizacji lepka ani miękka, nie wykazuje także przebarwień. Wszystko dlatego, że została prawidłowo - zgodnie z zaleceniami podanymi przez producenta w Kartach Technicznych produktu - przygotowana. Jeśli jest inaczej, to przyczyny należy poszukiwać przede wszystkim w wadliwym wymieszaniu żywicy z utwardzaczem (np. źle dobrane proporcje składników, zastosowanie innego niż wymagany utwardzacza). - Taki błąd może zupełnie uniemożliwić utwardzenie wykonanej warstwy lub spowodować wystąpienie nieutwardzonych miejsc, przebarwienia (w postaci smug) a także powstanie innych wad – zaznacza Kornaś.

Powyższe zasady stanowią o jakości posadzek epoksydowych stosowanych nie tylko w pomieszczeniach przemysłowych, ale także i w lokalach użytkowych czy mieszkalnych. Przestrzegając tych kilku podstawowych, wymienionych powyżej reguł, unikniemy niepotrzebnych błędów. Dzięki temu oszczędzimy swój czas oraz środki finansowe.


Zainteresowały Cię posadzki epoksydowe? Wejdź na www.megachemie.com.

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.