piątek, 9 października 2015

Jak zmniejszyć koszty ogrzewania - termomodernizacje

Jak zmniejszyć koszty ogrzewania - termomodernizacje


Autor: adermina


Istnieje wiele przyczyn zaburzenia wydajności energetycznej w budynku. Na pewno należą do nich mostki cieplne, które sprawiają, że ochrona termiczna jest mniej szczelna, przez co znaczna część ciepła rozprasza się.


Aby zapobiec wysokim rachunkom za ogrzewanie istotne jest przeprowadzenie przedsięwzięcia termomodernizacyjnego. Czym właściwie ono jest i kiedy najlepiej je przeprowadzić?

Termomodernizacja budynku - co to jest

Docieplenia budynków to przedsięwzięcie, którego celem jest poprawa efektywności energetycznej obiektu, przy równoczesnym zminimalizowaniu kosztów za ogrzewanie. Wartością dodaną tego typu inwestycji jest niewątpliwie poprawa estetyki zewnętrznej obiektu, która, poprzez działania związane z ociepleniem ścian zewnętrznych oraz do fundamentów, zyskuje na atrakcyjności. Termomodernizacji dokonuje się choćby dzięki wykorzystaniu nowego typu tynków i farb odpornych na zmienne warunki atmosferyczne, wymianie barierek balkonowych i parapetów czy też wykonaniu opaski wokół budynku z bloczków betonowych lub granitowych.

Podczas realizacji przedsięwzięcia termomodernizacyjnego istotnym czynnikiem związanym z powodzeniem oraz niewydłużaniem się czasu projektu są warunki atmosferyczne, dlatego najkorzystniejszym okresem na przeprowadzenie inwestycji jest rozpoczęcie prac jeszcze w okresie wiosennym, by mogły one zakończyć się przed jesienią.

Audyt energetyczny - krok po kroku

Pierwszym zadaniem w ramach sporządzenia audytu energetycznego przez certyfikowanego audytora jest analiza stanu, w którym aktualnie znajduje się obiekt oraz weryfikacja dotychczasowych parametrów technicznych. Ustala się wówczas sezonowe zapotrzebowanie na ciepło w standardowym okresie grzewczym, po czym określa koszty ogrzewania w tzw. warunkach średnich, do których będą nawiązywać wskazywane działania modernizacyjne.

Kolejną fazą jest wyodrębnienie wszelkich możliwych rozwiązań usprawniających, które po wdrożeniu zrealizują cel inwestycji, jakim jest między innymi zmniejszenie kosztów za energię.

Następnie sporządza się kosztorys inwestorski, obrazujący potencjalny poziom kosztów, które będzie trzeba ponieść w związku z realizacją przedsięwzięcia.

W momencie analizowania opłacalności wskazywanych działań dokonuje się wyboru najbardziej odpowiednich, które będą uwzględniać zarówno aspekty związane z kosztami, ale i poprawą komfortu mieszkalnego lokatorów.

Premia termomodernizacyjna

Dofinansowanie inwestycji polegającej na dociepleniu budynku możliwe jest poprzez uzyskanie wsparcia w postaci premii termomodernizacyjnej, o którą można starać się w Banku Gospodarstwa Krajowego lub w innym z nim współpracującym.

Warunkiem jest dołączenie do wniosku kredytowego dokumentu potwierdzającego przeprowadzenie audytu energetycznego. Wykonanie inwestycji zgodnie z przedstawionym we wniosku projektem, a także dotrzymanie określonego tam terminu realizacji, jest przepustką do spłaty kredytu o pomniejszoną kwotę przyznanej premii termomodernizacyjnej. Warto zaznaczyć, że wysokość możliwej otrzymanej pomocy wynosi 16% kosztów poniesionych na realizację przedsięwzięcia.


Więcej na temat termomodernizacji można dowiedzieć się czytając bloga eksperckiego firmy budowlanej Profil.

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Farby alkidowe – z czym to się je?

Farby alkidowe – z czym to się je?


Autor: cgmedia


Jedną z pierwszych grup środków służących malowaniu konstrukcji stalowych, które pojawiły się na rynku, były farby antykorozyjne alkidowe. W wielu publikacjach nazywane są także ftalowymi ze względu na wykorzystanie przy ich produkcji żywic zawierających w większości bezwodnik ftalowy.


Producenci farb alkidowych oparli recepturę na chudych i średnio-tłustych żywicach alkidowych. To ich ilość decyduje o elastyczności i odporności na działanie czynników zewnętrznych farb alkidowych. Niestety, jeśli chodzi o ochronę konstrukcji stalowych, ich parametry nie są zadowalające, szczególnie w wymiarze długotrwałego zabezpieczenia. Wadą dyskwalifikującą je w tym zakresie jest bardzo ograniczona wytrzymałość na czynniki korozyjne oraz pogarszające się wraz z upływem czasu możliwości ochrony metalu. Związane jest to z procesem starzenia się powłok, które pod jego wpływem często kruszeją i łuszczą się. Stąd też na rynku zaczęła pojawiać się zmodyfikowane farby alkidowe uzupełnione o dodatkowe substancje takie jak styren czy akrylany.

Dla zwiększenia odporności na działanie promieni słonecznych wprowadzono farby alkidowo-uretanowe. Ponadto alkidy zaczęto mieszać z innymi: chlorokauczukami i spoiwami poliwinylowymi. Wszystko po to, aby zwiększyć ich wytrzymałość. Także z czasem producenci odeszli od dodawania pigmentów chromianowych i ołowiowych, a w ich miejsce wprowadzają pigmenty pozbawione tych substancji. Dzięki czemu uzyskano możliwość nakładania grubszych warstw, a nawet przeprowadzenia natrysku elektrostatycznego. Proces schnięcia fizycznego i utwardzania oksydacyjnego przebiega na skutek sieciowania.

Poprzez przeprowadzone modyfikacje innymi żywicami coraz częściej alkidowe farby antykorozyjne wykorzystywane są przy realizacjach drogowych. Dzięki temu w zależności od wymagań konstrukcyjnych założonych przez projektanta można je więc spotkać na mostach, estakadach i wiaduktach. Farby te obecnie stosuje się do wymalowań stali, ale także aluminium i żeliwa. Ich zaletą jest stosunkowo niska cena, prosta aplikacji i stosunkowo niskie wymagania, jeśli chodzi o przygotowanie podłoża. Dlatego mogą być także wykorzystywane do malowania hal wykonanych z metalu.


Więcej na ten temat: http://www.megachemie.com

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

czwartek, 8 października 2015

Ogrzewanie dzięki pompom ciepła

Ogrzewanie dzięki pompom ciepła


Autor: Sebastian Wrzesionek


W branży techniki grzewczej coraz częściej wykorzystywane są tzw. pompy ciepła. Mimo to niewiele osób dokładnie wie, czym są pompy ciepła, na czym polega ich praca i gdzie mogą zostać wykorzystane. Z myślą o tych osobach powstał ten artykuł.


Na początek nieco definicji

Pompą ciepła nazywamy profesjonalnie skonstruowane urządzenie cieplne, którego zadaniem jest umożliwianie przepływu ciepła z pomieszczenia o niższej temperaturze do pomieszczenia o temperaturze wyższej. Proces ten jest przeciwieństwem naturalnych zmian, jakie zachodzą w fizyce, dlatego też, aby był on możliwy, należy dostarczyć do układu dodatkową energię. Energia ta, w zależności od rodzaju pompy ciepła, jest różnego pochodzenia. W pompach ciepła absorpcyjnych jest to energia cieplna, z kolei w przypadku pomp sprężarkowych, energia dostarczana jest mechanicznie.

Różnorodność zastosowania

Nowoczesne pompy ciepła mają różnorodne zastosowanie. Bardzo często korzysta się z nich w przemyśle chłodniczym oraz podczas klimatyzowania pomieszczeń. Ponadto, urządzenia te znajdują szerokie zastosowanie w szeroko pojętym przetwórstwie spożywczym. Oprócz chłodzenia pompy ciepła stosuje się także do ogrzewania pomieszczeń. W tym celu wykorzystywane jest ciepło, które pobrane zostało z otoczenia.

Ponadto pompy ciepła stosujemy także w gospodarstwach domowych, między innymi w takich urządzeniach jak zamrażarki czy chłodziarki oraz w urządzeniach służących do podgrzewania wody użytkowej.

Rodzaje pomp ciepła

Wyróżnia się wiele rodzajów pomp ciepła. Generalnie można je klasyfikować w różny sposób. Jednym ze sposobów klasyfikacji pomp ciepła jest podział ze względu na sposób zasilania zewnętrznego. Mamy wówczas do czynienia z trzema podstawowymi typami pomp cieplnych, którymi są pompy cieplne gazowe, elektryczne oraz olejowe.

Inny równie istotny podział dotyczy klasyfikacji tych urządzeń ze względu na sposób, w jaki dana pompa ciepła pobiera ciepło i później je przekazuje. W tym przypadku mamy do czynienia z z trzema podstawowymi typami pomp, jednak w ramach każdego typu wyróżnia się kilka podgrup.

Pierwszy typ to wygodne i bardzo często używane pompy ciepła powietrzne, które zasadniczo dzielą się na dwa rodzaje. Powietrzne pompy ciepła mogą pobierać ciepło z powietrza i przekazywać je do powietrza (powietrze-powietrze) lub pobierać ciepło z powietrza i przekazywać je do zbiornika z wodą (powietrze-woda).

Inny rodzaj to gruntowe pompy ciepła, które z kolei dzielone są na trzy rodzaje. Pierwszy z nich to pompy solanka-woda lub inaczej glikol-woda. Drugim rodzajem są pompy ciepła typu odparowania i skraplanie czy odparowanie i woda.

Ostatnim typem pomp ciepła są wodne pompy ciepła i tutaj środowiskiem, z jakiego dane urządzenie pobiera ciepło, jest zawsze woda. Wodne pompy ciepła mogą pobraną energię oddawać do dwóch ośrodków: do innego zbiornika wodnego lub do powietrza w danym pomieszczeniu.


Zobacz również: apic - producent pomp ciepła

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Nawierzchnie parkingowe bez tajemnic

Nawierzchnie parkingowe bez tajemnic


Autor: cgmedia


Budynków wielkopowierzchniowych przybywa. Codziennie znajduje się w nich wiele osób dojeżdżających autami. Bez względu więc na to czy są to markety, czy biurowce, potrzebują prawidłowo zrealizowanego parkingu. Aby taki parking gwarantował bezpieczeństwo i komfort, musi być wyposażony w odpowiednią nawierzchnię.


Rodzaje nawierzchni

Posadzki przemysłowe, które stosuje się w budynkach są szeroko dostępne na rynku budowlanym. W parkingach wielopoziomowych stosuje się jednak te oparte na żywicach polimerowych. Posadzki te dzielą się pod względem zastosowanej żywicy na: poliuretanowe, epoksydowe, akrylowe i na bazie polimetakrylanu metylu. Na wspomnianych zaś parkingach używa się głównie posadzki: poliuretanowe, epoksydowo-poliuretanowe i epoksydowe.

Jako kryteria wyboru nawierzchni wykonawca powinien wziąć pod uwagę

- łatwość aplikacja materiału;

- skuteczność ochrony przed degradacją betonu;

- zapobiegania zanieczyszczeniu wody, czyli czy powłoki są szczelne dla wody i innych cieczy;

- komfort poruszania się;

- łatwość czyszczenia;

- wytrzymałość mechaniczną i chemiczną;

- stopień szorstkości zapewniający odpowiednią antypoślizgowość

- oraz właściwości izolacyjne.

Produkt kompletny i godny polecenia powinien spełniać większość z tych założeń.

Gdzie stosować?

Posadzki żywiczne stosuje się w wielu miejscach wchodzących w skład parkingu. Można je spotkać na rampach, podjazdach, nawierzchni ciągów komunikacyjnych i stanowisk do parkowania aut. Wybór materiału uzależniony jest od charakterystyki miejsca, w którym ma on być aplikowany. Brane są pod uwagę wtedy wilgotność i nasłonecznienie. Z racji tego parkingi umiejscowione na dachach są zagrożone w największym stopniu oddziaływaniem czynników zewnętrznych, takich jak: promieniowanie UV, środki chemiczne i produkty paliwowe. W tym konkretnym przypadku najlepiej użyć żywic poliuretanowych, gdyż cechują się one wysoką elastycznością i odpornością na szkodliwe działanie promieniowania UV.

W parkingach otwartych oprócz poliuretanów można stosować bardziej elastyczne żywicie epoksydowo-poliuretanowe. Wymagane jest tutaj dodanie kruszywa kwarcowego, które nada posadzce właściwości antypoślizgowe. Jeśli zaś chodzi o parkingi podziemne lub kryte możemy użyć żywicy epoksydowej. Związane jest to z mniejszymi zmianami temperatury niż w przypadku parkingów umiejscowionych na dachach. Do żywicy można wtedy dodać specjalne kruszywo kwarcowe, co pozwoli zwiększyć jej odporność mechaniczną.

Megachemie-2-636x310

Foto: megadur.com

W działaniu

W skład posadzki wchodzą najczęściej trzy warstwy: grunt, warstwa pośrednia (międzywarstwa) i warstwa zamykająca. - Warstwa zamykająca jest warstwą opcjonalną. Zdarza się więc, że to międzywarstwa jest warstwą użytkową – mówi Janusz Kornaś, ekspert branży budowlanej. W tym przypadku posadzka wygląda w następujący sposób: na przygotowane odpowiednio podłoże betonowe nakłada się warstwę gruntującą, a następnie międzywarstwę z materiału epoksydowego lub poliuretanowego na odpowiednią grubość (od 1,5 do 5 mm) w zależności od obciążenia i miejsca zastosowania. W przypadku konieczności uzyskania faktury antypoślizgowej (szorstkiej) nieutwardzoną żywicę przesypuje się kruszywem kwarcowym,
a następnie po utwardzeniu materiału i usunięciu niezwiązanego kruszywa wykonuje się warstwę zamykającą.

Uwaga: bezpieczeństwo!

- Najważniejszą cechą, na którą należy zwrócić uwagę przy doborze posadzki parkingowej jest bezpieczeństwo użytkowania – podpowiada Kornaś. Szczególnie dotyczy to antypoślizgowości oraz odporności na działanie czynników zewnętrznych. O poziomie bezpieczeństwa danej posadzki decydują dwa parametry:

- wspomniana antypoślizgowość, która oznaczana jest symbolami od R9 do R13

- oraz zdolność do gromadzenia się zabrudzeń ciekłych i stałych, które mogą stanowić zagrożenie poślizgu. Cecha ta wyrażona jest za pomocą klas wypełniania – V4, 6, 8 i 10.

Doskonałe efekty, jeśli chodzi o zabezpieczenie przed poślizgiem uzyskuje się poprzez przesypanie żywicy odpowiednio dobranym kruszywem kwarcowym. W określonych przypadkach stosuje się posadzki antyelektrostatyczne, które posiadają zdolność odprowadzenie ładunków elektrycznych.

Do dzieła

Planując budowę lub remont parkingu wielkopowierzchniowego dobrze skonsultować się z doświadczonym specjalistą. Tylko konstruktor mający odpowiednie przeszkolenie i wiedzę prawidłowo dobierze materiał do planowanej realizacji. Należy to zrobić, gdyż bez tego właściciele parkingu mogą narazić się na dodatkowe koszty związane z częstymi i kosztownymi naprawami. Warto więc zadbać o to dla własnego spokoju i oszczędności środków finansowych.


Więcej na ten temat posadzek przemysłowych: www.megachemie.com

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Usługi dźwigowe

Usługi dźwigowe


Autor: Wanda Nemal


Profesjonalne firmy, zajmujące się transportem i spedycją, znacznie rozbudowały dziś swoje oferty. Podstawą nadal jest oczywiście transport, zarówno krajowy, jak i międzynarodowy. Oferowane jest przewożenie osób, jak i różnorodnych towarów.


Posiadana przez takie firmy flota samochodowa pozwala na transportowanie różnorodnych materiałów, zarówno płynnych, jak i sypkich czy produktów o dużych gabarytach. Z kolei usługi logistyczne obejmują pomoc w sprawnym organizowaniu całego procesu logistycznego. Firmy mogą liczyć na wsparcie na każdym etapie, od produkcji, przez pakowanie, magazynowanie aż po transport i dystrybucję gotowych towarów.

To jednak nadal nie wszystko. Wiele firm transportowych i logistycznych zajmuje się również załatwianiem wszelkich formalności związanych z transportem. Należą do nich między innymi: odpowiednie zabezpieczenie ładunku, wszelkiego typu zezwolenia czy protokoły dotyczące tras. Na uwagę zasługują również profesjonalne usługi dźwigowe. Do swojej oferty wprowadza je coraz więcej firm transportowych. Na rynku pojawia się również coraz więcej firm, które proponują swoim klientom wyłącznie tego typu usługi. Są one wtedy o wiele bardziej rozbudowane.

Oferta obejmuje więc wynajem różnorodnych dźwigów i żurawi na potrzeby małych i dużych firm. Usługi dźwigowe spotykają się z ogromnym zainteresowaniem ze strony firm z sektora budownictwa. Dzięki dostępności dźwigów o różnym udźwigu nie muszą one za każdym razem kupować nowych maszyn. O wiele bardziej ekonomiczne i praktyczne będzie wynajęcie firmy, która świadczy profesjonalne usługi dźwigowe. Do wynajęcia są nowoczesne dźwigi o różnym udźwigu, od kilkunastu do nawet kilkuset ton, więc na pewno każda firma znajdzie urządzenie, które będzie w stu procentach odpowiadało jej potrzebom.

W cenie wynajmu dźwigu znajduje się również profesjonalna obsługa maszyny. Można więc liczyć na pomoc wykwalifikowanego operatora, który doskonale wie, jak pracować na takiej maszynie, jest to osoba doświadczona i kompetentna. Usługi dźwigowe spotykają się dziś z ogromnym zainteresowaniem wśród klientów. Wiele firm nie chce inwestować we własne dźwigi, ponieważ potrzebuje takich urządzeń tylko przez jakiś czas, a jego to bardzo kosztowny zakup. Woli więc wynajmować firmę, która świadczy profesjonalne usługi dźwigowe w atrakcyjnych cenach.


PPUH PAECH Sp. z o.o. oferuje usługi dźwigowe dźwigami 10t i 28t

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.