sobota, 10 października 2015

Izolacja termiczna poliuretanowa hal przemysłowych i innych obiektów inżynieryjnych

Izolacja termiczna poliuretanowa hal przemysłowych i innych obiektów inżynieryjnych


Autor: TAGBA


Wykorzystanie nowoczesnego materiału izolacyjnego jakim jest pianka poliuretanowa PUR i PIR do izolacji hal przemysłowych i innych obiektów inżynieryjnych, budowlanych.


Budowane obecnie w Polsce obiekty produkcyjne i magazynowe to najczęściej hale przemysłowe, dystrybucyjne, transportowe, logistyczne itp. o dużej kubaturze. Koszty eksploatacji takich obiektów są bardzo wysokie, a ich optymalizacja jest przedmiotem intensywnych prac wielu osób realizujących proces inwestycyjno-budowlany. Jednym ze sposobów zmniejszenia kosztów eksploatacji, a często także kosztów budowy hal wielkopowierzchniowych, jest zastosowanie jako materiałów izolacyjnych wyrobów z pianek PUR. W halach produkcyjnych i magazynowych wyroby te są wykorzystywane do izolacji termicznej dachów (najczęściej tzw. dachów płaskich), posadzek, ścian, sufitów, fundamentów, instalacji technologicznych. Stosowanie wyrobów z pianek PUR wynika przede wszystkim z doskonałych parametrów izolacyjnych. Deklarowana wartość współczynnika przewodzenia ciepła („lambda”) może wynosić nawet 0,020 W/m·K. W porównaniu z obecnie stosowanymi materiałami izolacyjnymi (styropian, wełna mineralna) jest to wartość zdecydowanie najniższa, która pozwala na zmniejszenie grubości izolacji prawie o połowę przy zachowaniu tego samego współczynnika przenikania ciepła przegrody („U”). Ma to duże znaczenie praktyczne i pozwala na optymalne wykorzystanie kubatury hali. Dodatkowymi argumentami przemawiającymi za stosowaniem w halach wyrobów izolacyjnych z pianek PUR i PIR są m.in.:

  • mała gęstość, która pozwala na zmniejszenie ciężaru i kosztu dachu oraz poprawia komfort i szybkość rozładunku, transportu i montażu,
  • bardzo dobre właściwości mechaniczne (wytrzymałość na ściskanie/naprężenie ściskające przy 10-procentowym odkształceniu względnym na poziomie 100-150 kPa, tj. 10000-15000 kg/m2, czyli 10-15T/m2), które znacząco zmniejszają ryzyko odkształcenia lub uszkodzenia izolacji cieplnej i hydroizolacji, a także umożliwiają bezpieczny ruch pieszych oraz transport materiałów i akcesoriów podczas montażu i eksploatacji,
  • mała chłonność wody/odporność na wilgoć – maksymalnie 5%,
  • odporność na grzyby, pleśnie, drobnoustroje, gryzonie,
  • łatwość obróbki,
  • kompatybilność z różnymi membranami wodoszczelnymi i innymi materiałami wykończeniowymi,
  • szeroka oferta produktowa,
  • profesjonalne wsparcie ze strony firm oferujących wyroby z pianek PUR.

www.purizol.pl - informacje o izolacjach poliuretanowych

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Czym naprawić i ochronić betonowe oraz żelbetowe konstrukcje?

Czym naprawić i ochronić betonowe oraz żelbetowe konstrukcje?


Autor: cgmedia


Do najczęściej stosowanych materiałów budowlanych przy różnego rodzaju realizacjach należy beton. Jego powszechność wynika z łatwości i dowolności kształtowania części konstrukcyjnych, a także odporności na wpływ czynników zewnętrznych. Jednak wraz z czasem i on wymaga naprawy, a także ochrony.


Stosunkowo niski koszt, a także dobre właściwości wytrzymałościowe zadecydowały o tym, że beton jest jednym z najczęściej spotykanych materiałów w polskim budownictwie mostowym. Na jego sukces zapracowało również to, że powstałe przy jego wykorzystaniu bardzo efektowne konstrukcje tj. wiadukty, estakady czy mosty.

Zagrożenia

Mimo szeregu zalet, betonowe obiekty narażone są na niekorzystne oddziaływanie szkodliwych czynników takich jak:

- chemiczne (dwutlenek węgla, kwasy, siarczany, miękka woda, itp.);

- fizyczne (wahania temperatury, krystalizacja i rozpuszczenie się soli, mróz, itp.)

- mechaniczne (ścieranie, uderzenia, itp.)

Dodatkowy element - woda

Poza wspomnianymi czynnikami zagrażającymi degradacji powierzchni betonowych jest jeszcze jeden, o którym nie można zapomnieć. Jest nim znana wszystkim WODA. Jej destrukcyjne właściwości w zakresie konstrukcji betonowych są bardzo duże. Mimo, że zabezpieczony na wiele sposobów beton, nie jest w stanie w stu procentach uniemożliwić wodzie jego penetracji Wynika to z tego, że jedną z jej właściwości jest przenikanie przez pory w głąb powierzchni mineralnych, dlatego ważnym elementem jest odpowiednie zabezpieczenie przez impregnację betonu lub przez nałożenie warstw ochronnych w postaci powłok , wypraw lub okładzin w zależności od potrzeb – podkreśla Janusz Kornaś, ekspert branży budowlanej. Rosnąca agresywność środowiska spowodowała, że zagadnienie ochrony betonu przed korozją w konstrukcjach mostowych stało się najważniejszym czynnikiem wpływającym na trwałość obiektu.

Środki naprawy i ochrony betonu

Wraz z zapotrzebowaniem producenci wypuszczają na rynek szereg preparatów służących do naprawy i ochrony konstrukcji betonowych. Jeśli chodzi o tę pierwszą to najczęściej spotykamy:

- zaprawy naprawcze służące do uzupełnienia ubytków w betonie lub reprofilacji elementów konstrukcyjnych, wśród których wyróżnia się:

- zaprawy drobnoziarniste;

- zaprawy gruboziarniste;

- betony drobnoziarniste;

- zaprawy szybkosprawne stosowane w wypadkach, gdy jest konieczne bardzo szybkie obciążenie naprawianego elementu – zaprawy naprawcze o bardzo szybkim przyroście wytrzymałości;

- zaprawy szpachlowe które wykorzystuje się do wyrównywania i wygładzania nowych oraz naprawianych powierzchni betonowych;

- zaprawy specjalne stosowane w naprawach do specjalnych zastosowań, wymagających dodatkowego zabezpieczenia, np.: ogniotrwałego, ciepłochronnego.

W sytuacji, gdy powierzchnia betonowa już zostanie naprawiona, należy przeprowadzić zabezpieczenie takiej konstrukcji. Stosuje się do tego m.in. następujące rozwiązania:

- materiały hydrofobizujące powierzchnie betonu, czyli takie, które nadają im właściwości odpychające wodę, uniemożliwiając jej wnikanie do wnętrza;

- powłoki ochronne, które chronią przed czynnikami chemicznymi, fizycznymi i mechanicznymi;

- izolacjo-nawierzchnie chodników i jezdni, które łączą w sobie możliwości zabezpieczenia przed ścieraniem oraz stanowią doskonałą izolacyjność przed wnikaniem cieczy;

- materiały impregnujące powierzchnie betonu, czyli materiały zmniejszające porowatość podłoże betonowego oraz wzmacniające jego warstwę powierzchniową

- powłoki specjalne – ich zastosowanie uzależnione jest od dodatkowych wymagań danego obszaru zastosowania materiału.

Postaw na ochronę, by nie naprawiać.

Tak, w ogromnym skrócie, najłatwiej byłoby opisać zadania jakie stoją przed wykonawcami obiektów betonowych. Wynika to z tego, że odpowiednio przeprowadzona naprawa pozwala ustrzec się w przyszłości przed ponownymi usterkami, a właściwie zastosowane środki ochrony dają możliwość uzyskania bardzo wysokiej efektywności, jeśli chodzi o ograniczenie potencjalnych napraw. Jest to tak istotne, gdyż naprawa konstrukcji takiej jak np. most betonowy jest zadaniem wymagającym i bardzo kosztownym. - Szczególnie stanowi to problem, gdy uszkodzenia dotyczą dużych obiektów, a zniszczenia dotyczą sporej ich części – przypomina Kornaś. Rozpoczynając proces naprawy należy wziąć pod uwagę całościowe koszty przeprowadzenia napraw, a także czas jej realizowania. Jest to bardzo ważne, gdyż okres, w którym dany obiekt jest wyłączony z eksploatacji, generuje dodatkowe straty ekonomiczno-społeczne. Co ważne, są one nierzadko dużo większe niż bezpośrednie koszty poniesione na przeprowadzenie robót budowlanych. Dlatego dobierając odpowiednie rozwiązania naprawcze trzeba uwzględnić ich skuteczność, trwałość oraz wytrzymałość. Gdyż to te trzy cechy będą decydowały o tym, jak długo dana konstrukcja będzie sprawna i dostępna dla społeczności lokalnej, a co za tym idzie jak długo nie będą ponoszone dodatkowe koszty na kolejne potencjalne prace naprawcze.


Zainteresowała cię naprawa betonu - wejdź na www.megachemie.com.

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Pomijanie szczelności izolacji budynku i związane z tym faktem konsekwencje

Pomijanie szczelności izolacji budynku i związane z tym faktem konsekwencje.


Autor: TAGBA


Pomijanie szczelności izolacji termicznej budynku jest najczęściej popełnianym błędem podczas budowy domu. Błąd ten może generować ogromne straty podczas ogrzewania budynku, w związku z czym generowane straty odbijają się na naszych portfelach.


Niska szczelność powietrzna obudowy budynku prowadzi do niekontrolowanego przepływu powietrza przez szczeliny i pęknięcia w przegrodach. Przenikanie ciepłego, wilgotnego powietrza (na zewnątrz) przez konstrukcję budynku może prowadzić do międzywarstwowej kondensacji pary wodnej, spowodować pogorszenie izolacyjności cieplnej i trwałości przegrody (konstrukcji).

Niekontrolowane przenikanie powietrza do wewnątrz obniża jakość środowiska wewnętrznego powodując lokalne przeciągi i zwiększa straty ciepła na podgrzanie powietrza infiltrującego. Dodatkowe straty ciepła mają znaczący wpływ na charakterystykę energetyczną budynków. Jeszcze większego znaczenia nabierają w budynkach o niskim zapotrzebowaniu na energię, gdzie wszystkie rodzaje strat ciepła powinny być ograniczone do minimum. W niektórych sytuacjach osiągnięcie oczekiwanego standardu energetycznego bez szczelnej obudowy jest niemożliwe, pomimo że budynek jest wyposażony w system wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła. Zgodnie z obowiązującymi wymaganiami podanymi w WT 2008 „W budynku mieszkalnym, zamieszkania zbiorowego, budynku użyteczności publicznej, a także w budynku produkcyjnym przegrody zewnętrzne nieprzezroczyste, złącza miedzy przegrodami i częściami przegród oraz połączenia okien z ościeżami należy projektować i wykonywać pod kątem osiągnięcia ich całkowitej szczelności na przenikanie powietrza.” W tych miejscach trzeba zastosować rozwiązania gwarantujące trwałe szczelne połączenia, które są jednocześnie proste do wykonania. Najlepsze efekty uzyskuje się poprzez natrysk izolacji poliuretanowych, które tworzą jednorodną warstwę izolacji bez zbytecznych połączeń, przez które infiltracja powietrza jest największa. Ponadto budynki, których przegrody nie są szczelne powietrznie, są dużo bardziej narażone na szkody budowlane związane z negatywnym oddziaływaniem wilgoci na budynek.

szczelnosc


www.purizol.pl - informacje o izolacjach poliuretanowych

www.drewnar.mazowsze.info - informacje o budowaniu domów drewnianych

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Cienka parkingowa linia, czyli jak namalować linie parkingowe

Cienka parkingowa linia, czyli jak namalować linie parkingowe


Autor: cgmedia


Obecnie w biznesie ważne jest, aby umieć się odpowiednio wyróżnić na tle konkurencji oraz dać się zapamiętać jako profesjonalista w każdym calu. Dotyczy to także utrzymania posesji wokół firmy, której bardzo ważnym elementem jest parking. Dlatego warto także zadbać o jego wygląd, tak by był wizytówką naszej firmy.


Parking to pierwsze miejsce, w którym klienci i goście spotykają się z firmą. To bardzo często na jego podstawie wyrabiają sobie opinię na temat danej marki. Dlatego warto zadbać o to, aby ta opinia była jak najlepsza. Właściwym rozwiązaniem w tym zakresie jest odpowiednio przeprowadzone malowanie linii parkingowych, których jakość i widoczność potwierdzają to, że właścicielowi parkingu zależy na bezpieczeństwu oraz komforcie parkujących.

Zarządzanie przestrzenią

Nie raz można spotkać się z parkingami, które mimo, że są doszczętnie zapełnione bez problemu pomieściłyby jeszcze kilka samochodów. Sytuacja taka powstaje wtedy, gdy brakuje na placu właśnie poprawnie wymalowanych linii. Załóżmy, że dotyczy ona restauracji, która posiada 10 miejsc parkingowych. Jednak przez brak linii na parkingu zmieściło się tylko 7 aut. Oznacza to więc znaczne straty dla właściciela, których mógłby się ustrzec, zlecając wcześniej ich wykonanie, co pozwoli odpowiednio zarządzać przestrzenią parkingową, a przy okazji, jak widać, może zadbać o przychody przedsiębiorstwa. Tym samym kiedy już zdecydujemy się na rozpoczęcie malowania linii parkingowych to pierwszą rzeczą, od której powinnyśmy zacząć jest podjęcie decyzji o tym czy linie wykonujemy we własnym zakresie czy też poprzez firmę wykonawczą. – Wymalowanie można wykonać samemu. Należy jedynie pamiętać o aplikacji zgodnie z przeznaczeniem, według podanej instrukcji oraz zapisów znajdujących się w Karcie Technicznej produktu – sugeruje Kornaś, eksperta branży budowlanej.

Spełnione wymagania

Malowanie linii parkingowych wymaga spełniania kilku podstawowych warunków. Pierwszy z nich dotyczy pogody, gdyż może ono przebiegać tylko w cieplejsze i słoneczne dni, gdy nawierzchnia jest całkowicie sucha. Drugim warunkiem, który należy spełnić jest stan podłoża. – Powierzchnia podłoża bitumicznego i betonowego powinna być mocna, sucha, czysta, równa, lekko chropowata. Wszelkie zanieczyszczenia takie jak: mleczko cementowe, pyły, zaolejenia, ślady tłuszczu, luźne, niezwiązane lub słabo związane z podłożem fragmenty oraz stare powłoki należy usunąć – zaznacza Kornaś. Czyszczenie podłoża betonowego najlepiej przeprowadzić metodą strumieniowo-ścierną (np. piaskowanie) lub mechanicznie (np. śrutowanie, groszkowanie, frezowanie). Nie można także zapomnieć o pęknięciach i ubytkach, które powinno się wypełnić, przed wymalowaniem oznakowania. Podczas aplikacji na nowym betonie lub zaprawach naprawczych należy przestrzegać minimalnych czasów dojrzewania betonu oraz materiałów naprawczych.

Malowanie czas zacząć

Po odpowiednim przygotowaniu podłoża możemy przejść do etapu ostatecznego, czyli malowania. Najpierw jednak powinno się przygotować materiał zgodnie z sugestiami producenta zawartymi w Karcie Technicznej produktu. Zazwyczaj materiał dostarczany jest gotowy do użycia, wymaga jednak wymieszania przed aplikacją. Mieszanie najlepiej prowadzić za pomocą wolnoobrotowego mieszadła mechanicznego (300÷400 obr./min) przez ok. 3 min, aż do uzyskania jednorodnej konsystencji i barwy. Należy pamiętać o wymieszaniu materiału także przy ściankach i dnie pojemnika. W określonych przypadkach materiał można rozcieńczyć dodatkiem rozcieńczalnika. Jeżeli powierzchnia jest już przygotowana, a materiał odpowiednio wymieszany, produkt nakładamy małymi porcjami, rozprowadzając równomiernie wałkiem lub pędzlem aż do uzyskania jednolitej, ciągłej powłoki o żądanej grubości. Należy przy tym unikać nakładania jednorazowo zbyt grubej warstwy materiału. Tego typu farbami można wykonać następujące wymalowania:

- znakowanie poziome (strzałki, linie);

- oznaczenia miejsc dla inwalidów itp.;

- numerowanie miejsc parkingowych;

- znakowanie ostrzegawcze oraz

- oznakowanie miejsc wyłączonych z ruchu.

Po przeprowadzeniu aplikacji narzędzia trzeba oczyścić przy pomocy rozpuszczalnika, natomiast utwardzone części materiału usunąć mechanicznie. Proces malowania powinno się wykonywać średnio raz na ok. dwa lata przy dużym natężeniu ruchu, przy niskim zaś co trzy. Dzięki temu uzyskujemy pewność, że nasz parking będzie zawsze świecił przykładem i stanowił doskonałą wizytówkę firmy.


Zainteresowało Cię malowanie linii parkingowych? Wejdź na www.betondur.com.

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Jest alternatywa dla płytek w garażu

Jest alternatywa dla płytek w garażu


Autor: cgmedia


Smary czy oleje to nie wszystkie czynniki, na których działanie musi być odporna posadzka garażowa. Należy zatem zadbać o jej jakość, tak samo jak dba się o jakość np. kuchni. Już więc w fazie projektowania należy skupić uwagę na jej wytrzymałości. Najczęściej stosowanym sposobem, aby to zrobić jest położenie płytek, jednak są już na rynku alternatywne rozwiązania.


Cechy poszukiwane

Zanim zacznie się przeszukiwać strony producentów materiałów budowlanych lub też półki sklepowe należy najpierw przeanalizować kilka aspektów, które dotyczyć będą przyszłej posadzki garażowej. Gdyż solidną posadzkę uzyskamy tylko wtedy, gdy odpowiemy sobie na kilka następujących pytań:

- Na jakim podłożu ma zostać wykonana posadzka?

- Jakie są jej przypuszczalne rozmiary?

- Jak mocno będzie obciążona?

- Ile aut będzie na niej stało?

- Jak duże będzie natężenie ruchu?

- Czy poza autem znajdować się na niej będą jakieś meble lub maszyny?

- Do czego poza przechowywaniem auta będzie służył jeszcze garaż?

Ponadto należy określić potencjalny maksymalny budżet realizacji, bo nie oszukujmy się, ale to ten element jest najczęściej kluczowy. Po przeanalizowaniu całej sytuacji możemy spokojnie przejść do etapu poszukiwania odpowiedniego materiału, który posłuży już za chwilę jako posadzka w naszym garażu. Branża budowlana w tym zakresie daje nam bardzo duże pole wyboru. Dlatego wspólnie prześledźmy, co możemy znaleźć na obecnym rynku.

obraz1

Foto: megatechnologie.pl

Jeden garaż, a tyle rozwiązań

Poza znanymi wszystkim płytkami ceramicznymi, których wytrzymałość na działanie czynników zewnętrznych nie jest za wysoka, w sklepach natkniemy się na kilka interesujących propozycji.

Pierwszą godną uwagi są farby do betonu. Można nimi bez problemu pomalować podkład betonowy, dzięki czemu uzyska on zwiększoną odporność na zarysowania i ścieranie. Farby występują w pełnej palecie barw, toteż nawet najbardziej wyszukane projekty, mają z nimi szansę realizacji.

Są bardzo proste w użyciu. Do aplikacji wymagany jest jedynie wałek lub pędzel. Schną do 1,5 godziny. Posadzkę pomalowaną farbą do betonu łatwo utrzymuje się w czystości, gdyż większość zabrudzeń można zmyć za pomocą wody z detergentem. Co ważne, wykonane zgodnie z zaleceniami producenta uzyskują także właściwości antypoślizgowe.

Kolejny to żywice polimerowe (materiały dwuskładnikowe). Standardowo spotyka się je w budynkach przemysłowych albo w magazynach, jednak i w garażu przydomowym sprawdzą się bez dwóch zdań. Poprzez ich zastosowanie uzyskuje się bardzo trwałą i wytrzymałą powłokę, która chroni beton przed szkodliwym działaniem wody i środków chemicznych. Również i one występują w bardzo szerokiej kolorystyce, zgodnej z paletą RAL. Przy ich zastosowaniu warto pamiętać o tym, że podłoże musi być odpowiednio oczyszczone, tzn. pozbawione wszelkiego rodzaju tłuszczy, mleczka cementowego i luźnych fragmentów. Poprzez dodanie do nich piasku kwarcowego uzyskują jeszcze lepsze wyniki, jeśli chodzi o wytrzymałość. Stosując tego typu rozwiązania można uzyskać fakturę gładką (łatwą w utrzymaniu w czystości) lub szorstką o właściwościach antypoślizgowych.

Mniej skutecznym rozwiązaniem jest posadzka z gotowej mieszanki. Stosuje się ją właśnie wtedy, gdy w planie nie ma się położenia płytek. Jest ona dosyć wytrzymała na ścieranie i ściskanie. Ogranicza też w dobrym stopniu wsiąkanie płynów w podłoże. Poprzez jej zastosowanie uzyskuje się posadzkę w pełni gotową do dalszych robót w stosunkowo krótkim czasie.

Jeśli zaś nie zależy nam na aspekcie dekoracyjnym posadzki, można zastosować wylewkę z cementu. Uzyskujemy wtedy w miarę wytrzymałą oraz słabo nasiąkliwą powłokę. Jednocześnie decydując się na to rozwiązanie, należy sprawdzić czy dany cement można wykorzystać jako posadzkę. To szczególnie ważne, gdyż nie każdy dostępny na rynku ma taką właściwość. Uzyskaną w ten sposób posadzkę trzeba niestety jeszcze dodatkowo zaimpregnować, gdyż bez tego jej czyszczenie będzie utrudnione.

Ostatnim i najmniej polecanym rozwiązaniem jest posadzka betonowa. Pochodzi ona z mieszkanki wytworzonej na budowie, dzięki czemu jest bardzo tania. Jest to właściwie jej jedyna zaleta. Taka posadzka ma niską wytrzymałość na działanie zewnętrzne, przez co nie posiada gwarancji długiej żywotności. Ponadto łatwo ulega zabrudzeniom, co niestety także przemawia na jej niekorzyść. Najważniejszym problemem jednak jest jej wysoka ścieralność, stąd też w garażu pojawiają się pyły, których sprzątanie jest po prostu trudne.

Jak widać wybór jest bardzo szeroki. – Decyzję odnośnie wyboru posadzki powinniśmy podjąć po konsultacji ze specjalistą. Warto także porównać karty techniczne produktów, gdyż to bardzo często na nich znajdziemy wiele cennych informacji, które pozwolą wybrać najlepsze możliwe rozwiązanie – sugeruje Janusz Kornaś, ekspert branży budowlanej.

Przechodząc do wykonania

Mając już wybrany odpowiedni produkt, można przejść do etapu realizacji. Ważne aby nie zlekceważyć zaleceń producenta, gdyż nieprawidłowo wykonana posadzka nie będzie posiadać odpowiednich parametrów wytrzymałościowych. W konsekwencji czego może dojść do jej pęknięć, a nawet zapadnięcia. Przez co garaż przestanie być nie tylko estetyczny, ale także i zdatny do wykorzystania. – Warto chronić swój majątek przed niepotrzebnymi, ale za to bardzo kosztownymi naprawami. Dlatego już na początku inwestycji powinno się podjąć decyzję o rozwiązaniu, które może i jest bardziej kosztowne na starcie, jednak w końcowym rozrachunku przynosi lepsze efekty – podpowiada Kornaś. Stąd nie oszczędzajmy zbytnio na wykonaniu posadzki garażowej po to, by później niepotrzebnie się nie denerwować nadszarpniętym przez naprawy budżetem domowym.


Zainteresowały Cię farby do betonu - zapraszamy do odwiedzenia strony www.betondur.com.

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.