wtorek, 3 lutego 2015

Jak zdobyć uprawnienia geodezyjne?

Jak zdobyć uprawnienia geodezyjne?


Autor: Artur Kosiński


Stanowiska pracy w geodezji zwykle podzielić można bardzo prosto: asystent geodety (pomiarowy) i właściwy geodeta. Właściwy geodeta może natomiast być geodetą uprawnionym lub podwykonawcą bez uprawnień, którego praca jest firmowana przez geodetę uprawnionego. Jak widzisz ostatecznie wszystko zależy od geodety uprawnionego. Jak nim zostać?


Aby zostać geodetą uprawnionym trzeba piąć się przez parę lat po kolejnych szczeblach drabinki, którą podzielić można na trzy następujące etapy:

1. Edukacja

2. Praktyka zawodowa

3. Egzamin

Edukacja oznacza ukończenie szkoły geodezyjnej. Może to być 4-letnie technikum geodezyjne lub studia. Studiować możemy przez 3,5 roku uzyskując tytuł inżyniera lub 5 lat uzyskując tytuł magistra inżyniera. Jeśli chodzi o uprawnienia to w tym momencie nie ma to znaczenia jak tytuł mamy – ważne, że skończyliśmy studia.

Po ukończeniu edukacji należy odbyć praktykę zawodową w firmie geodezyjnej, która powinna trwać minimum 3 lata w przypadku ukończenia studiów oraz 6 lat w przypadku ukończenia technikum. Po odbyciu praktyki zawodowej należy zapisać się państwowy egzamin na uprawnienia geodezyjne, który przeprowadza Główny Urząd Geodezji i Kartografii (GUGiK) z siedzibą w Warszawie.

Egzamin na uprawnienia składa się z dwóch części – pisemnej i ustnej. Jeśli kandydat pozytywnie przejdzie te dwa etapy przyznaje mu się uprawnienia do wykonywania zawodu w geodezji. Szczegółowe informacje na temat samego egzaminu zostaną opisane w osobnym artykule.

Uprawnienia geodezyjne dzielą się na kilka zakresów. Są to:

1. geodezyjne pomiary sytuacyjno-wysokościowe, realizacyjnie i inwentaryzacyjne;

2. rozgraniczanie i podziały nieruchomości (gruntów) oraz sporządzanie dokumentacji do celów prawnych;

3. geodezyjne pomiary podstawowe;

4. geodezyjna obsługa inwestycji;

5. geodezyjne urządzanie terenów rolnych i leśnych;

6. redakcja map;

7. fotogrametria i teledetekcja.

Warto wspomnieć, że praktyka zawodowa, którą odbywamy musi być związana z zakresem uprawnień, na który chcemy zdawać. Obecnie można zdawać przy jednym podejściu tylko na jeden zakres. Przepisami prawnymi regulującymi nadawanie uprawnień geodezyjnych są:

- Ustawa Prawo geodezyjne i kartograficzne dnia 17 maja 1989 r., Dz. U. z 2000r. nr 100 poz. 1086

- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 30 lipca 2003r. w sprawie uprawnień zawodowych w dziedzinie geodezji i kartografii.


geodezja Olsztyn | geo-service.pl
Artur Kosiński

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Zamieszkać w lofcie

Zamieszkać w lofcie


Autor: Jan Sowiński


Pomieszczenia dawnych fabryk, zakładów włókienniczych a nawet koszary wojskowe coraz częściej zaadaptowane zostają na luksusowe mieszkania. Jeszcze kilkanaście lat temu nikt nie pomyślałby o tym, żeby tam zamieszkać. Dziś ceny tych swoistych apartamentów potrafią szokować.


Oczywiście lofty – bo o nich tu mowa - to mieszkania o bardzo wysokim standardzie. Przeważnie mają bardzo dużą powierzchnię i mało ścian działowych. Przestrzeń loftu to zagospodarowane dawne fabryki lub magazyny. W Polsce moda na lofty pojawiła się stosunkowo niedawno – Zachodnia Europa ma już w tym zakresie kilkudziesięcioletnią tradycję, którą mogliśmy poznać m.in. dzięki filmom. Pierwsze polskie lofty powstały w Łodzi w XIX-wiecznej fabryce Karola Scheiblera, jednak w ślad za tym miastem szybko poszły inne większe aglomeracje i mniejsze miasta: Warszawa, Poznań, Kraków, Kołobrzeg czy Zielona Góra.

Zaletą loftów jest niewątpliwie ich nieskrępowana przestrzeń. Pomieszczenia są przeważnie bardzo wysokie, ścian działowych nie ma – to inwestor decyduje jak, i czy w ogóle chce dzielić istniejące pomieszczenie. Dlatego każdy loft jest inny, niepowtarzalny i zaskakujący.

Ogromne zazwyczaj okna zapewniają znakomite doświetlenie, podkreślające niezwykłość konstrukcji budynku. „Inwestorzy przeważnie decydują się pozostawić widoczne „niedoróbki”, czyli fragmenty metalowych konstrukcji, surowych cegieł i kamienia. Krótko mówiąc - ciekawie i zachwycająco. Jednak najważniejsza umiejętność przy urządzaniu loftów to wykorzystanie już istniejących, starych elementów przestrzeni i wkomponowanie w nią nowoczesnych dodatków w taki sposób, aby wszystko tworzyło spójną całość” - tłumaczy Wacław Dyll, dyrektor Działu Inwestycji Excellent SA. Przykładem tego typu inwestycji mogą być krakowskie Lofty w Młynie, będące adaptacją ciekawych wnętrz zabytkowego budynku byłego młyna Ziarno. Generalnym wykonawcą inwestycji była spółka Krakow Lofts. Natomiast w wykańczaniu mieszkań brał udział Dział Obsługi Inwestycji Excellent SA.

Adaptacja starych obiektów przemysłowych niejednokrotnie okazuje się zbawienna dla całych dzielnic. Brak pomysłu na zagospodarowanie niepotrzebnych, stanowiących problem budynków spędza sen z powiek władzom niejednego polskiego miasta. „Fabryki, zakłady i magazyny lokowane były przecież najczęściej w ścisłych centrach – a ich opuszczone mury przez wiele lat straszyły okolicznych mieszkańców i turystów. Moda na „mieszkanie w fabryce” z pewnością pozytywnie wpłynie na miejski krajobraz” - dodaje Wacław Dyll.

Lofty to nie tylko mieszkania. Dużymi przestrzeniami interesuje się także biznes. W dawnych halach powstają nowoczesne biurowce czy też centra handlowe i rozrywkowe. Niezwykłe wnętrza oraz dogodna lokalizacja stanowią atrakcyjny kąsek dla inwestorów. Opuszczone i zaniedbane hale zyskują zatem swoja drugą szansę, wpływając też na poprawę wizerunku dzielnic, w których się znajdują.

Inwestycja w lofty nie jest prosta. Specyfika wnętrz wymaga dobrania prawie wyłącznie dedykowanych rozwiązań – od wielkich okien o unikalnych kształtach, poprzez nietypowe drzwi, po konstrukcje łączące różne rodzaje materiałów (drewno, szkło i metal). Zazwyczaj wymagane są materiały na zamówienie, bardzo wysokiej jakości. Zabezpieczenie oryginalnych cegieł, przy jednoczesnej renowacji zrujnowanych zazwyczaj tynków, wymaga udziału najwyższej klasy specjalistów. Ale inwestor nie traci – mimo że w Polsce lofty nie osiągają jeszcze takich cen jak na zachodzie, po wykończeniu są warte co najmniej kilka razy więcej.

Kto wybiera mieszkanie w lofcie? Nie wszystkim klimat starych budynków będzie odpowiadał – specyficzna przestrzeń fascynuje zazwyczaj ludzi młodych, którzy lubią współistnienie obok siebie surowych, starych elementów z tymi najbardziej modernistycznymi. W loftach dobrze czują się także artyści – duża, niezwykła przestrzeń działa na nich inspirująco.

Lofty niewątpliwie mają teraz swoje pięć minut. Podaż postindustrialnych, zaniedbanych obiektów jest wciąż wysoka, a moda na niezwykłe wnętrza zachęca inwestorów do podjęcia kolejnych wyzwań. Być może już niedługo większość opuszczonych i straszących dzielnic przerodzi się w prestiżowe miejsca, którymi polskie miasta znów będą mogły się chwalić.


Excellent SA

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Jakie auto dla geodety?

Jakie auto dla geodety?


Autor: Artur Kosiński


Geodezja to w dużej mierze praca w terenie. Przez teren należy rozumieć zarówno zadbane ulice w mieście, wiejskie pola jak również wielki błotny plac budowy. Nasuwa się więc pytanie, jakie auto może być najodpowiedniejsze dla geodety.


Przy wyborze dobrego auta dla geodety należy wziąć pod uwagę parę czynników:

- przede wszystkim budżet jaki możemy przeznaczyć?

- gdzie wykonujemy większość zleceń? Czy najczęściej pracujemy w mieście lub pod miastem, czy może zajmujemy się głównie obsługą dużych inwestycji?

- z ilu osób najczęściej składa się zespół pomiarowy?

Jeśli nasza geodezja to głównie zlecenia w mieście lub na wsi prawdopodobnie wystarczy nam zwykłe auto osobowe. Im większy bagażnik tym więcej sprzętu wejdzie, dlatego wielu geodetów wybiera samochody typu kombi lub vany.

Natomiast gdy głównie pracujemy na przykład przy obsłudze dróg lepszym wyborem będzie na pewno auto terenowe. Wiąże się to z większymi wydatkami eksploatacyjnymi, ale zawsze mamy pewność, że wyjedziemy z każdego błota (oczywiście w granicach zdrowego rozsądku).

Dysponując budżetem do 15 tys. złotych można już trochę terenówek wziąć pod uwagę – z mniejszych na przykład Suzuki Vitara lub Samuraj, z większych Mitsubishi Pajero, Nissan Patrol. Jeśli często jeździmy w 3 lub 4 osoby to nie ma sensu kupowanie małego Samuraja, w którym bagażnik może pomieścić jedynie torby z zakupami. Sprzęt geodezyjny przecież też zajmuje trochę miejsca.

Dobrym kompromisem między terenówką i osobówką są samochody osobowe z napędem na 4 koła – na przykład VW Passat 4-Motion lub Audi z Quattro. Komfort podróżowania o wiele większy niż wielkim czołgiem, mniejsze spalanie, ale często większa cena zakupu.

Życzę wszystkim geodetom dokonania dobrego wyboru i szerokiej drogi :-)


GEODETA OLSZTYN
Artur Kosiński

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Azbest w budownictwie

Azbest w budownictwie


Autor: Remigiusz


W staroświeckim budownictwie mocno lubiane było stosowanie różnych rodzajów materiałów ociepleń budowli. Zobacz, jakie zagrożenia niosły za sobą budowy, w których stosowano azbest.


Często zdarzało się tak, że dom a głównie mieszkania były ocieplane azbestem biorąc pod uwagę minimalne przewodnictwo ciepła i energii elektrycznej, wiec był stosowany, jako materiał izolacyjny.

Co za tym idzie, był trwały również na tarcie i działanie materiałów chemicznych oraz wykazywał się duża odpornością na tarcie. Był on wręcz idealnym tworzywem do ocieplania budynków.

Niestety dekadę później zdarzyło się rozpoznanie, które bezapelacyjnie i na stałe wykluczyło azbest z użycia. Owszem, instalacje elektryczne także w dalszych czasach niewiedzący ludzie izolowali azbestem, aczkolwiek bardziej inteligentne firmy budowlane nie mogły na to przystać. Z upływem kolejnych lat oraz interwencją mediów, doszło do przełomu azbestowego, czyli likwidowanie azbestu w blokach mieszkalnych oraz lokalach.

Został on wówczas wycofany ze względu na atrybuty rakotwórcze a dachy, które zbudowane były głównie z azbestu zostały zamieniane innymi materiałami Rozpoczęło się wielkie usuwanie azbestu.

Wraz z odkryciem szkodliwości tego składnika wprowadzony został obowiązek kontrolowania stanu instalacji i izolacji zawierających azbest (gdy nie są uszkodzone, niebezpieczne włókna nie wydobywają się na zewnątrz), a także program oczyszczania polskich nieruchomości ze źródeł azbestu. Od 2009 roku trwa przewidziana na ponad dwadzieścia lat akcja usuwania budulca z terytorium Polski, a państwo pomaga w tym mieszkańcom umożliwiając im pozyskanie stosownych dotacji.

Azbest uznawany był za materiał wysoce wydajny i przydatny między innymi ze względu na swoją elastyczność, trwałość i odporność zarówno na czynniki atmosferyczne, jak i mechaniczne, jednak z tego względu jest też niezwykle trudny do unieszkodliwienia.

Likwidowanie azbestu to bardzo prosty proces, jednakże niebezpieczny – jak każdy system utylizacji odpadów promieniotwórczych lub chorobotwórczych.


Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Sposób na pozbycie się nadmiaru śniegu

Sposób na pozbycie się nadmiaru śniegu


Autor: Paweł Gniadek


Oprócz specjalnych maszyn do odśnieżania, wykorzystujących ropę do swojego działania, istnieją inne tańsze rozwiązania do odśnieżania swoich podjazdów czy wjazdów. Są to maty grzejne, coraz częściej wykorzystywane w domach jednorodzinnych, parkingach oraz innych miejscach.


Jeśli masz problem ze zlodowaciałym wjazdem do garażu, znajdziesz tu rozwiązanie. Jeszcze nie dawno nie było żadnych urządzeń pomocnych przy odśnieżaniu. Każdy z nas musiał mieć odpowiednio przygotowaną łopatę do śniegu i musiał sam odśnieżać sobie plac, czy podjazd. Duży problem pojawiał się w momencie, gdy spadło dużo śniegu, lub temperatura wzrosła do okolic zera przy dużej ilości śniegu. Wtedy zlodowaciały śnieg był bardzo ciężki i trzeba było mieć sporo siły i porządne zdrowie, żeby go usunąć.

Dziś mamy do dyspozycji sporo innych urządzeń pomocnych przy odśnieżaniu. Można zastosować specjalne maszyny do odśnieżania z silnikiem na benzynę lub mini traktorki. Wszystko w zależności od powierzchni, które musimy odśnieżać. Dla małych domów jednorodzinnych jest inne rozwiązanie. Są nim maty grzewcze. Mata grzejna jest zrobiona z siatki przeplatanej cienkim przewodem grzewczym osiągającym wysoką temperaturę w momencie podłączenia do sieci. Maty instaluje się pod płytkami lub cienką warstwą kleju lub wylewki. Do dyspozycji mamy kilka wielkości mat, od 3 do 25 metrów kwadratowych. Szerokość każdej maty to pół metra. Dzięki takiej rozpiętości wymiarów możemy zawsze dobrać matę odpowiednią dla siebie.

Efektem działania takiej maty jest czyste podłoże. Musimy jednak pamiętać, że przy bardzo niskich temperaturach, mata powinna być włączona późnym wieczorem. Zamiast wydawać kilka tysięcy złotych na specjalne maszyny do odśnieżania, właściciele domów jednorodzinnych mogą wydać kilka stówek i kupić maty. Jest to zdecydowanie dużo lepsze rozwiązanie, tańsze i wygodniejsze. Dzięki temu nie będzie trzeba stać codziennie z łopatą i odśnieżać sobie podjazd.


Paweł

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.