wtorek, 3 lutego 2015

Konstrukcje stalowe i aluminiowe

Konstrukcje Stalowe i Aluminiowe


Autor: Damian Sokulski


Stal czy aluminium? To pytanie zadaje sobie wielu projektantów i wykonawców konstrukcji budowlanych. Muszą dokonać wyboru materiałem cięższym i wytrzymałym a lżejszym lecz mniej trwałym aluminium.


Stal czyli stop żelaza z węglem obrabiany w warunkach cieplnych. Zawartość węgla w stali nie przekracza 2,11 %. Cechuje ją bardzo duża wytrzymałość, zdolność do wytrzymywania różnych obciążeń. Łatwo się ją obrabia i łączy, można ją wielokrotnie przetapiać. Niestety jest słabo odporna na korozję a także na podwyższoną temperaturę otoczenia, za to przy niższych temperaturach niektóre jej gatunki wykazują kruchość.

Dzieli się na wiele gatunków z czego główne to stal węglowa, stopowa, konstrukcyjna, narzędziowa i specjalna. W przypadku stali konstrukcyjnej jest ona najniższym gatunkiem stali, zawiera wiele zanieczyszczeń takich jak siarka czy krzem, posiada duży rozrzut zawartości węgla.

Stal jest używana w wielu gałęziach przemysłu, jej światowa produkcja wyniosła w 2001 roku około 845 milionów ton z czego w Polsce wyrabia się jej około 9 mln ton rocznie. Jest podstawowym materiałem konstrukcyjnym. Jest powszechnie stosowana w motoryzacji, wszelkiego rodzaju puszkach np. konserwowych, w wyrobie rur, konstrukcjach budowlanych, w stoczniach do produkcji statków.

Aluminium zwany też po prostu glinem (Al) jest jednym z najpowszechniejszych pierwiastków na ziemi. Stopy aluminium są trzy razy lżejsze od stali, mają dobrą wytrzymałość, nadają się do przeróbki plastycznej. Cechują się odpornością na korozję, nie są wrażliwe na niskie temperatury. Konstrukcje aluminiowe odznaczają się głównie lekkością w porównaniu do stalowych, jednak ich główną wadą jest to, że się odkształcają. Jednak to ich waga jest często powodem ich wyboru przy projektowaniu i budowy, można z powodzeniem robić z nich prefabrykaty i w łatwy sposób je transportować.

Aby dokonać wyboru między tymi oba materiałami musimy zastanowić się co jest dla nas ważniejsze, większa wytrzymałość w przypadku stali czy mniejsza waga w przypadku aluminium. Gdyby tylko powstała technologia pozwalająca zwiększyć wytrzymałość aluminium to prawdopodobnie stal została by całkiem wyparta z rynku.


Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Instalacje centralnego ogrzewania z miedzi lub stali

Instalacje centralnego ogrzewania z miedzi lub stali


Autor: Wiola


Każdy kto budował dom wie, jak wiele możliwości istnieje, jeśli chodzi o wykonanie centralnego ogrzewania. Można wykorzystać modne obecnie tworzywa sztuczne, lub wykonać instalację ze standardowych materiałów - stali i miedzi. Dlaczego miedź i stal nadal są popularne? Czy to dobre rozwiązanie w nowoczesnych domach?


Stalowe instalacje centralnego ogrzewania często kojarzą się ze starym, komunistycznym budownictwem. Okazuje sie jednak, że zalety stali również dzisiaj są dostrzegane i cenione. Stosuje się stal czarną (niezabezpieczoną przed korozją) lub ocynkowaną.

Instalacja wykonana ze stali jest odporna na wysokie temperatury, gazoszczelna oraz wytrzymałość mechaniczne. Ze względu na te ostatnie, często ten rodzaj instalacji stosuje się tam, gdzie instalacja jest bardzo narażona na uszkodzenia mechaniczne, np. w halach produkcyjnych. W tego rodzaju instalacji stosuje się rury o większym przekroju, dlatego w instalacji znajduje się większa ilość wody. Minusem jest więc fakt, że wolniej robi sie ciepło w pomieszczeniu. Poza tym rury stalowe szybciej korodują i łatwiej osiada na nich kamień wytrącony z wody. Po latach więc może się zmniejszyć przepustowość rur.

Zajmijmy się teraz instalacjami sanitarnymi wykonanymi z miedzi. Miedź jest bardzo trwałym materiałem. Przekrój rur może być o wiele mniejszy niż w wypadku rur stalowych, dzięki czumu szybko następuje rozprowadzenie ciepła w instalacji. Na wewnętrznych ściankach rur nie osiadają różnego rodzaju zanieczyszczenia. Miedź jest odporna na zmiany temperatury i działanie promieni ultrafioletowych.Taka instalacja może działać nawet ponad 150 lat. Należy pamiętać, że przy montażu tego rodzaju instalacji centralnego ogrzewania współpracującej z grzejnikami aluminiowymi, konieczne jest napełnienie instalacji specjalnym płynem zapobiegającym powstawaniu procesu elektrolizy.

Zanim więc zdecydujemy się na wykonanie instalacji centralnego ogrzewania trzeba dobrze przemyśleć, jaki materiał będzie najbardziej odpowiedni. Czy zależy nam na trwałości oraz na tym, by jeszcze nasze dzieci i wnuki korzystały z tej instalacji?


http://buderus-inserw.pl/uslugi

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Jak zdobyć uprawnienia geodezyjne?

Jak zdobyć uprawnienia geodezyjne?


Autor: Artur Kosiński


Stanowiska pracy w geodezji zwykle podzielić można bardzo prosto: asystent geodety (pomiarowy) i właściwy geodeta. Właściwy geodeta może natomiast być geodetą uprawnionym lub podwykonawcą bez uprawnień, którego praca jest firmowana przez geodetę uprawnionego. Jak widzisz ostatecznie wszystko zależy od geodety uprawnionego. Jak nim zostać?


Aby zostać geodetą uprawnionym trzeba piąć się przez parę lat po kolejnych szczeblach drabinki, którą podzielić można na trzy następujące etapy:

1. Edukacja

2. Praktyka zawodowa

3. Egzamin

Edukacja oznacza ukończenie szkoły geodezyjnej. Może to być 4-letnie technikum geodezyjne lub studia. Studiować możemy przez 3,5 roku uzyskując tytuł inżyniera lub 5 lat uzyskując tytuł magistra inżyniera. Jeśli chodzi o uprawnienia to w tym momencie nie ma to znaczenia jak tytuł mamy – ważne, że skończyliśmy studia.

Po ukończeniu edukacji należy odbyć praktykę zawodową w firmie geodezyjnej, która powinna trwać minimum 3 lata w przypadku ukończenia studiów oraz 6 lat w przypadku ukończenia technikum. Po odbyciu praktyki zawodowej należy zapisać się państwowy egzamin na uprawnienia geodezyjne, który przeprowadza Główny Urząd Geodezji i Kartografii (GUGiK) z siedzibą w Warszawie.

Egzamin na uprawnienia składa się z dwóch części – pisemnej i ustnej. Jeśli kandydat pozytywnie przejdzie te dwa etapy przyznaje mu się uprawnienia do wykonywania zawodu w geodezji. Szczegółowe informacje na temat samego egzaminu zostaną opisane w osobnym artykule.

Uprawnienia geodezyjne dzielą się na kilka zakresów. Są to:

1. geodezyjne pomiary sytuacyjno-wysokościowe, realizacyjnie i inwentaryzacyjne;

2. rozgraniczanie i podziały nieruchomości (gruntów) oraz sporządzanie dokumentacji do celów prawnych;

3. geodezyjne pomiary podstawowe;

4. geodezyjna obsługa inwestycji;

5. geodezyjne urządzanie terenów rolnych i leśnych;

6. redakcja map;

7. fotogrametria i teledetekcja.

Warto wspomnieć, że praktyka zawodowa, którą odbywamy musi być związana z zakresem uprawnień, na który chcemy zdawać. Obecnie można zdawać przy jednym podejściu tylko na jeden zakres. Przepisami prawnymi regulującymi nadawanie uprawnień geodezyjnych są:

- Ustawa Prawo geodezyjne i kartograficzne dnia 17 maja 1989 r., Dz. U. z 2000r. nr 100 poz. 1086

- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 30 lipca 2003r. w sprawie uprawnień zawodowych w dziedzinie geodezji i kartografii.


geodezja Olsztyn | geo-service.pl
Artur Kosiński

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Zamieszkać w lofcie

Zamieszkać w lofcie


Autor: Jan Sowiński


Pomieszczenia dawnych fabryk, zakładów włókienniczych a nawet koszary wojskowe coraz częściej zaadaptowane zostają na luksusowe mieszkania. Jeszcze kilkanaście lat temu nikt nie pomyślałby o tym, żeby tam zamieszkać. Dziś ceny tych swoistych apartamentów potrafią szokować.


Oczywiście lofty – bo o nich tu mowa - to mieszkania o bardzo wysokim standardzie. Przeważnie mają bardzo dużą powierzchnię i mało ścian działowych. Przestrzeń loftu to zagospodarowane dawne fabryki lub magazyny. W Polsce moda na lofty pojawiła się stosunkowo niedawno – Zachodnia Europa ma już w tym zakresie kilkudziesięcioletnią tradycję, którą mogliśmy poznać m.in. dzięki filmom. Pierwsze polskie lofty powstały w Łodzi w XIX-wiecznej fabryce Karola Scheiblera, jednak w ślad za tym miastem szybko poszły inne większe aglomeracje i mniejsze miasta: Warszawa, Poznań, Kraków, Kołobrzeg czy Zielona Góra.

Zaletą loftów jest niewątpliwie ich nieskrępowana przestrzeń. Pomieszczenia są przeważnie bardzo wysokie, ścian działowych nie ma – to inwestor decyduje jak, i czy w ogóle chce dzielić istniejące pomieszczenie. Dlatego każdy loft jest inny, niepowtarzalny i zaskakujący.

Ogromne zazwyczaj okna zapewniają znakomite doświetlenie, podkreślające niezwykłość konstrukcji budynku. „Inwestorzy przeważnie decydują się pozostawić widoczne „niedoróbki”, czyli fragmenty metalowych konstrukcji, surowych cegieł i kamienia. Krótko mówiąc - ciekawie i zachwycająco. Jednak najważniejsza umiejętność przy urządzaniu loftów to wykorzystanie już istniejących, starych elementów przestrzeni i wkomponowanie w nią nowoczesnych dodatków w taki sposób, aby wszystko tworzyło spójną całość” - tłumaczy Wacław Dyll, dyrektor Działu Inwestycji Excellent SA. Przykładem tego typu inwestycji mogą być krakowskie Lofty w Młynie, będące adaptacją ciekawych wnętrz zabytkowego budynku byłego młyna Ziarno. Generalnym wykonawcą inwestycji była spółka Krakow Lofts. Natomiast w wykańczaniu mieszkań brał udział Dział Obsługi Inwestycji Excellent SA.

Adaptacja starych obiektów przemysłowych niejednokrotnie okazuje się zbawienna dla całych dzielnic. Brak pomysłu na zagospodarowanie niepotrzebnych, stanowiących problem budynków spędza sen z powiek władzom niejednego polskiego miasta. „Fabryki, zakłady i magazyny lokowane były przecież najczęściej w ścisłych centrach – a ich opuszczone mury przez wiele lat straszyły okolicznych mieszkańców i turystów. Moda na „mieszkanie w fabryce” z pewnością pozytywnie wpłynie na miejski krajobraz” - dodaje Wacław Dyll.

Lofty to nie tylko mieszkania. Dużymi przestrzeniami interesuje się także biznes. W dawnych halach powstają nowoczesne biurowce czy też centra handlowe i rozrywkowe. Niezwykłe wnętrza oraz dogodna lokalizacja stanowią atrakcyjny kąsek dla inwestorów. Opuszczone i zaniedbane hale zyskują zatem swoja drugą szansę, wpływając też na poprawę wizerunku dzielnic, w których się znajdują.

Inwestycja w lofty nie jest prosta. Specyfika wnętrz wymaga dobrania prawie wyłącznie dedykowanych rozwiązań – od wielkich okien o unikalnych kształtach, poprzez nietypowe drzwi, po konstrukcje łączące różne rodzaje materiałów (drewno, szkło i metal). Zazwyczaj wymagane są materiały na zamówienie, bardzo wysokiej jakości. Zabezpieczenie oryginalnych cegieł, przy jednoczesnej renowacji zrujnowanych zazwyczaj tynków, wymaga udziału najwyższej klasy specjalistów. Ale inwestor nie traci – mimo że w Polsce lofty nie osiągają jeszcze takich cen jak na zachodzie, po wykończeniu są warte co najmniej kilka razy więcej.

Kto wybiera mieszkanie w lofcie? Nie wszystkim klimat starych budynków będzie odpowiadał – specyficzna przestrzeń fascynuje zazwyczaj ludzi młodych, którzy lubią współistnienie obok siebie surowych, starych elementów z tymi najbardziej modernistycznymi. W loftach dobrze czują się także artyści – duża, niezwykła przestrzeń działa na nich inspirująco.

Lofty niewątpliwie mają teraz swoje pięć minut. Podaż postindustrialnych, zaniedbanych obiektów jest wciąż wysoka, a moda na niezwykłe wnętrza zachęca inwestorów do podjęcia kolejnych wyzwań. Być może już niedługo większość opuszczonych i straszących dzielnic przerodzi się w prestiżowe miejsca, którymi polskie miasta znów będą mogły się chwalić.


Excellent SA

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Jakie auto dla geodety?

Jakie auto dla geodety?


Autor: Artur Kosiński


Geodezja to w dużej mierze praca w terenie. Przez teren należy rozumieć zarówno zadbane ulice w mieście, wiejskie pola jak również wielki błotny plac budowy. Nasuwa się więc pytanie, jakie auto może być najodpowiedniejsze dla geodety.


Przy wyborze dobrego auta dla geodety należy wziąć pod uwagę parę czynników:

- przede wszystkim budżet jaki możemy przeznaczyć?

- gdzie wykonujemy większość zleceń? Czy najczęściej pracujemy w mieście lub pod miastem, czy może zajmujemy się głównie obsługą dużych inwestycji?

- z ilu osób najczęściej składa się zespół pomiarowy?

Jeśli nasza geodezja to głównie zlecenia w mieście lub na wsi prawdopodobnie wystarczy nam zwykłe auto osobowe. Im większy bagażnik tym więcej sprzętu wejdzie, dlatego wielu geodetów wybiera samochody typu kombi lub vany.

Natomiast gdy głównie pracujemy na przykład przy obsłudze dróg lepszym wyborem będzie na pewno auto terenowe. Wiąże się to z większymi wydatkami eksploatacyjnymi, ale zawsze mamy pewność, że wyjedziemy z każdego błota (oczywiście w granicach zdrowego rozsądku).

Dysponując budżetem do 15 tys. złotych można już trochę terenówek wziąć pod uwagę – z mniejszych na przykład Suzuki Vitara lub Samuraj, z większych Mitsubishi Pajero, Nissan Patrol. Jeśli często jeździmy w 3 lub 4 osoby to nie ma sensu kupowanie małego Samuraja, w którym bagażnik może pomieścić jedynie torby z zakupami. Sprzęt geodezyjny przecież też zajmuje trochę miejsca.

Dobrym kompromisem między terenówką i osobówką są samochody osobowe z napędem na 4 koła – na przykład VW Passat 4-Motion lub Audi z Quattro. Komfort podróżowania o wiele większy niż wielkim czołgiem, mniejsze spalanie, ale często większa cena zakupu.

Życzę wszystkim geodetom dokonania dobrego wyboru i szerokiej drogi :-)


GEODETA OLSZTYN
Artur Kosiński

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.