wtorek, 5 stycznia 2021

Ocieplenie pianą poliuretanową - Jak wybrać odpowiednią firmę?

W gąszczu różnych ofert dotyczacych ocieplenia budynku bardzo łatwo się zgubić. Na co więc warto zwrócić uwagę przy wyborze firmy izolacyjnej dla domu lub firmy?

Po dekadach dominacji styropianu i wełny mineralnej, inwestorzy zaczęli szukać ciekawszych alternatyw i... piana poliuretanowa spełniła wszelkie ich wymagania. Jak wobec tego wybrać odpowiednią firmę, która wykona skuteczne i pewne ocieplenie budynku na lata?

ocieplenie pianą
źródło: https://izolacjapianka.pl

Zacznijmy krótko od tego czym właściwie jest piana poliuretanowa i skąd wzięło się jej zastosowanie w budownictwie!

Wokół pianki poliuretanowej narosło wiele mitów, postarajmy się obalić ten dotyczący jej początków. Nie jest to produkt nowy – wynalazek ostatnich dziesięcioleci. Niemiecki chemik Otto Bayer poszukując alternatywy dla opon gumowych wynalazł go w 1937.

Zastosowanie w budownictwie rozpoczęto od izolacji dachów płaskich dużych obiektów, oraz w przemyśle rafineryjnym.

ocieplenie pianą

Istotny wzrost zastosowania tego rozwiązania w budownictwie mieszkaniowym przypada na kryzys energetyczny wywołany wojną Jom Kipur z 1973 ( wstrzymanie handlu ropą naftową z krajami popierającymi Izrael). Baryłka podrożała o 600 %, a więc koszty energii gigantycznie wzrosły.

Większość branż w tym budownictwo coraz usilniej poszukiwało rozwiązań do ograniczania strat energii. Mimo ustania kryzysu rozwiązanie zadomowiło się na dobre. Do tego stopnia, że na terenie USA pianka PUR jest zalecanym rozwiązaniem termoizolacyjnym w budynkach użyteczności publicznej, oraz przedszkolach i żłobkach.

ocieplenie pianą

Powyższy zarys historyczny pozwolił nam zrozumieć nieco więcej na temat rozwoju piany poliuretanowej. Teraz przejdźmy do konkretów, które mogą zdecydować o tym jaki będzie Twój komfort życia oraz rachunki za prąd i ogrzewanie przez kolejne dekady!

ociepenie pianą
źródło: https://izolacjapianka.pl

Na co zwrócić uwagę przy wyborze firmy zajmującej się izolacją pianą poliuretanową?

Opinie - pierwszy krok

Rozważając zatrudnienie danej ekipy warto zacząć od opinii dotychczasowych klientów. Sprawdź zarówno ilość, jak i jakość opinii. Jeżeli w internecie znajdziesz głównie kilkuwyrazowe opinie, które wzbudzają Twoje podejrzenia, to... lepiej unikat tego wykonawcy. Dlaczego? Ponieważ mogą to być kupione, nieprawdziwe referencje. Jest to skrajnie nieetyczne zachowanie, które powinno powodować zapalenie sie w Twojej głowie "czerwonej lampki".

Prawdziwe referencje klientów to prawdziwa kopalnia wiedzy na temat firmy. Jeżeli dotychczasowi klienci są zadowoleni z całego procesu realizacji oraz efektów, to nie masz powodów do obaw - możesz zaufać takiej firmie.

Zwróć również uwagę na daty wystawiania opinii. Jeżeli spływają one stopniowo od kilku lat, to nie ma powodów do obaw. Jeśli natomiast 100 opinii pojawiło się w ciągu tygodnia, a firma składa się z 2 osób, to możesz mieć uzasadnione obawy co do rzetelności tych opinii.

Gdzie szukać opinii? 

Najłatwiej zacząć od takich serwisów jak Facebook, Google oraz Oferteo.

Realizacje - dowody na profesjonalizm

Kolejnym istotnym elementem, na który warto zwrócić uwagę, to zdjęcia z realizacji. Poza samym sprawdzeniem estetyki praw, uzyskasz jeszcze jedną ważną informację - potwierdzenie doświadczenia. 

Jeżeli dana firma publikuje wiele zdjęć i filmów z realizacji, to po prostu oznacza, że mają oni wiele zleceń, co dodatkowo potwierdza wysoką jakość ich prac.

Ponadto, jeżeli specjaliści z danej firmy wykonują wiele różnych natrysków (izolacja poddasza, izolacja dachu, izolacja magazynów, izolacja fundamentów), to oznacza to, że o pianie poliuretanowej wiedzą bardzo dużo.

Natrysk piany na poddaszach wykonuje praktycznie każda firma z tej branży, natomiast np. izolację dachów płaskich tylko niektóre firmu. Dlaczego? Ponieważ izolacja dachów płaskich wymaga niesamowitej precyzji wykonania oraz wysokich umiejętności.

Certyfikaty

Ostatnią, ale również istotną kwestią są certyfikaty - najczęściej wystawiane przez producentów piany poliuretanowej, którzy prowadzą szkolenia oraz instruują na temat wykorzystania ich produktów. 

Poproś firmę wykonawczą o pokazanie takiego certyfikatu. Jeśli Ci go przedstawią, to uzyskasz dodatkowe potwierdznie ich umiejętności i z czystym sumieniem będziesz mógł ustalać termin wykonania izolacji Twojego budynku.

Jeżeli firma powiada dodatkowe wyróżnienia i dyplomy, to są to dodatkowe korzyści, które możesz wziąć pod uwagę przy wyborze wykonawcy.

Podsumowanie

ocieplenie pianą
źródło: https://izolacjapianka.pl

W tym artykule poznałeś 3 najważniejsze kwestie, na które należy zwrócić uwagę przed rozpoczęciem współpracy z firmą zajmującą się izolację z wykorzystaniem piany poliuretanowej.

Mam nadzieję, że dzięki wiedzy zawartej powyżej unikniesz niechcianych sytuacji, a Twój budynek będzie odpowiednio zaizolowany na długie lata!

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Chemia budowlana, a jej jakość - jak rozpoznać skuteczny produkt?

Oprócz solidnych materiałów służących do szeroko pojętej budowy ważne są także inne składniki tego procesu. Poza głównym, trwałym budulcem potrzebne są także inne, na przykład te nieco bardziej elastyczne lub płynne.

Kleje i pianki montażowe, różnorodne preparaty do mycia powierzchni znajdujących się na zewnątrz, takich jako chociażby popularna wciąż kostka brukowa, różnego rodzaju uszczelniacze i wiele innych. Tworzą one szeroko pojętą kategorię tak zwanej chemii budowlanej. Jednak szczególnie w ich przypadku ważna jest wysoka jakość. Chemia nie może przecież niszczyć lub odbarwiać powierzchni, z którymi ma styczność. Ponadto przede wszystkim powinna działać skuteczni i być łatwa w aplikacji oraz użytkowaniu. Na co zatem zwrócić uwagę wybierając poszczególne preparaty z zakresu takiej chemii aby spełniały swoje zadanie a skutki ich zastosowania były zgodne z oczekiwaniami i w dodatku długotrwałe?

Marka ma znaczenie

Naturalnie produkty od małych firm wcale niekoniecznie muszą być gorsze. Jednak producenci tego typu materiałów na masową skalę nie mogą sobie z pewnością pozwolić na to, aby na przykład ich pianki montażowe w niedługim czasie po zastosowaniu wykruszały się bądź w inny sposób zmieniały pożądaną konsystencję. Markowe, chętnie wybierane produkty muszą spełniać najwyższe standardy, gdyż inaczej szybko zostałyby zdyskwalifikowane wśród fachowców oraz użytkowników budynków, w których znalazły zastosowanie. Jednak znana marka to nie jedyny wyznacznik jakości produktów tego rodzaju. Pamiętać należy, że zarówno polskie jak i europejskie oraz światowe prawa budowlane określają dokładnie pewne parametry, jakie poszczególne produkty stosowane szeroko w branży budowlanej powinny spełniać. W związku z tym warto zwracać uwagę na to, czy takie artykuły posiadają odpowiednie certyfikaty, na przykład ISO 9001.

Aby wszystko się pięknie kleiło 

Kleje montażowe to także produkty należące do tej dziedziny. W końcu nie wszystko da się w prymitywny sposób pozbijać ze sobą gwoździami. Dzięki takim klejom efekt końcowy wygląda o wiele bardziej estetycznie, ponieważ często używane są do mocowania właśnie elementów dekoracyjnych. Łączą ze sobą między innymi takie materiały jak: niektóre tworzywa sztuczne, korek, drewno, metal a nawet cegły, tynk oraz beton! Jednocześnie taki klej, w przeciwieństwie do siermiężnych śrub czy wspomnianych już gwoździ, jest niewidoczny po zewnętrznej stronie doklejanego elementu.

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Gdzie wykorzystuje się dźwigi towarowe?

Przenoszenie towarów, szczególnie o dużych gabarytach i masie, stanowi nieodzowny element pracy zakładów produkcyjnych, hurtowni, fabryk, placów budowy i magazynów. Aby zoptymalizować proces transportu w poziomie stosuje się wyspecjalizowane urządzenia, zapewniające bezpieczeństwo i komfort pracy, jednocześnie przyspieszając te czynności.

Rodzaje urządzeń transportowych wewnątrz budynku

Winda towarowa

Powszechnie używane są windy towarowe, których najważniejszym celem jest przewożenie towarów ciężkich i dużych. W przypadku, kiedy niepotrzebna jest obecność osoby w kabinie, stosuje się dźwigio większych możliwościach technicznych. Do transportu w halach i fabrykach, stosuje się również urządzenia montowane w konstrukcji samonośnej lub w gotowym szybie zamkniętym – to platformy towarowe. 

Platforma towarowa

Także z tych urządzeń działa na zasadzie dźwigu podnoszącego kabinę lub platformę w poziomie, przenosząc towary między piętrami budynków o określonym zakresie wysokości (np. winda towarowa możne być wykorzystywana w hotelach, szpitalach i aptekach, rzadziej w dużych zakładach przetwórczych). 

Dźwig towarowy

Każde takie urządzenie składa się z maszynowni, umiejscowionej na górze, z boku lub na dole konstrukcji, kabiny, w której przewożone są np. potrawy, brudne naczynia, dokumenty, a także wózki widłowe czy materiały budowlane. Ważne jest, aby pamiętać, że w przypadku obsługi dźwigów towarowych do transportu wielkogabarytowych obiektów konieczne jest uzyskanie licencji UDT. Pozytywne jej zdanie staje się także wymogiem dla firm, które zajmują się doradztwem, montażem i usuwaniem awarii tego typu urządzeń.

Wyspecjalizowana oferta dla poszczególnych branż

Zainteresowane firmy mogą skorzystać z oferty wind towarowych, w zależności od potrzeb i warunków technicznych. Możliwe jest instalowanie konstrukcji w budynkach nowych, gdzie z góry zaplanowane jest miejsce na tego typu rozwiązanie. Istnieje jednak opcja, w której już istniejące obiekty mogą zdecydować się za takie udogodnienie. 

Gastronomiczne

Windy gastronomiczne wyposażone są w przydatne funkcje: demontowaną półkę, mechanizm dwudzielny (winda można być jednocześnie opuszczana w górę – na salę restauracyjną, lub w dół – brudne naczynia do kuchni). Istnieją również opcje drzwi otwieranych na poziomie pasa albo od podłogi. Świetnie sprawdzą się też w: szpitalach, hotelach, czy biurach. 

Przemysłowe

Na rynku równie popularne są również windy przemysłowe. Ich zadaniem jest przenoszenie ciężkich i dużych towarów bez obecności człowieka na platformie lub kabinie. W zależności od modelu możliwy jest udźwig do kilku ton. Ze względu na niebezpieczeństwo wiążące się z użytkowaniem takich urządzeń, konieczne są odpowiednie zezwolenia oraz ściśle określone warunki. 

Windy towarowe - cena

Jeżeli chodzi o windy towarowe cena związana jest z potrzebami firmy. Można zastosować konkretne rozwiązania albo zlecić ich dostosowanie do danego projektu. Wiele firmy zajmuje się zarówno doradztwem, jak i montażem i naprawą, stąd warto przeprowadzić indywidualną konsultację. Podaje się wtedy ilość miejsca, obecną sytuację oraz budżet i oczekiwania. Należy również uwzględnić poziom natężenia ruchu.

Wykorzystanie wind towarowych w Warszawie

Windy towarowe wykorzystywane są w Warszawie praktycznie w każdym budynku wymagającym transportu materiałów, gabarytów, rzeczy w związku z prowadzonym biznesem. Wykorzystywane są oczywiście w najpopularniejszych miejscach w stolicy, jak np.:

  • Pałac Kultury i Nauki,
  • Warsaw Spire,
  • Centrum Praskie Koneser,
  • Warsaw Hub,

i wiele innych.

Trendem staje się również wykorzystywanie w Warszawie wind towarowych w nowoczesnym budownictwie mieszkalnym i apartamentach. Dla przykładu rozwiązanie to wykorzystywane jest w Platinium Towers przy ul. Grzybowskiej.

Podsumowanie

Urządzenia transportowe wewnątrz budynku dostosowane są do potrzeb firmy, możliwości technicznych budynku, a także specyfikacji i norm bezpieczeństwa. Prawidłowe wykorzystywanie wind i dźwigów towarowych to użytkowanie ich zgodnie z przeznaczeniem przez osoby do tego celu wykwalifikowane i zaznajomione z ich możliwościami. Zapobiega to powstawaniu niebezpiecznych sytuacji i zapewnia poczucie komfortu w trakcie  transportu. Stąd ważne jest, aby firma montująca i konserwująca, a także wyznaczeni operatorzy posiadali kompetencje potwierdzone przez UDT.

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

czwartek, 15 października 2020

Wielka płyta - czy można wyburzyć ściany?

Budownictwo wielkopłytowe już od około pięćdziesięciu lat jest bardzo ważnym elementem krajobrazu polskich miast (zarówno małych, średnich, jak i dużych metropolii). Wszystko wskazuje, że ta sytuacja nie zmieni się jeszcze długo. Stan bloków wielkopłytowych jest bowiem całkiem dobry pomimo problemów z rdzewieniem tzw. wieszaków mocujących warstwę fakturową. Co więcej, część spółdzielni mieszkaniowych przeprowadza remonty polegające np. na wymianie wind oraz termomodernizacji budynków z wielkiej płyty. Te okoliczności dotyczące bloków wielkopłytowych w połączeniu z ich dobrą lokalizacją i atrakcyjną ceną mieszkań sprawiają, że wielka płyta nadal cieszy się zainteresowaniem. Wiele osób przed zakupem mieszkania w blokach wielkopłytowych z lat 70 - tych oraz 80 - tych, planuje zmianę układu takich lokali (poprzez usunięcie ścian działowych). Wyjaśniamy, czy takie plany są w ogóle realne pod względem prawnym oraz konstrukcyjnym. 

Wielka płyta występuje w wielu różnych systemach

W kontekście planów związanych ze zmianą układu mieszkań wielkopłytowych, zwykle mówi się tylko o wyburzaniu ścian działowych. Takie ściany w odróżnieniu od ścian nośnych nie są kluczowym elementem konstrukcji, który przenosi obciążenia. Warto pamiętać, że pomysły dotyczące samowolnego wyburzania ścian nośnych lokalu mogą skończyć się źle nawet w przypadku tak solidnej technologii, jaką jest wielka płyta.

Dla większości potencjalnych nabywców mieszkań z bloków wielkopłytowych, wszystkie te budynki wyglądają praktycznie tak samo. Rzeczywiście - wielka płyta z zewnątrz zawsze wygląda podobnie. Warto jednak zdawać sobie sprawę, że budynki wielkopłytowe powstały w różnych systemach, które są mniej lub bardziej popularne na terenie Polski. Ma to znaczenie między innymi w kontekście ewentualnych wyburzeń ścian. Bardziej popularne (zamknięte) systemy budownictwa wielkopłytowego cechują się obecnością tylko ścian nośnych wewnątrz budynku.

W przypadku innych systemów wielkopłytowych zwanych otwartymi (np. W-70 i Wk-70), jedynie część ścian wewnętrznych pełni funkcję nośną. Takie otwarte systemy dają możliwość dość łatwej zmiany układu mieszkania. Problem pojawia się natomiast w systemach zamkniętych (przykład: OWT-67 lub WUF-75) ze względu na obecność tylko ścian nośnych wewnątrz mieszkań. Niestety na terenie Polski wielka płyta jako technologia budowlana częściej była wykorzystywana w ramach systemów zamkniętych. Statystycznie rzecz ujmując, tylko mniej więcej co trzeci blok wielkopłytowy cechuje się zastosowaniem systemu otwartego. 

O planach wyburzenia trzeba powiadomić zarządcę

Każda osoba planująca wyburzenie ściany w mieszkaniu znajdującym się na terenie bloku wielkopłytowego, powinna dobrze sprawdzić, jaki charakter mają poszczególne przegrody budowlane. Samodzielna ocena sytuacji jest trudna dla użytkownika lokalu jeśli nie posiada on odpowiedniej wiedzy o konstrukcji, którą cechuje się wielka płyta. Właśnie dlatego trzeba będzie poprosić spółdzielnię mieszkaniową, zarząd wspólnoty mieszkaniowej lub zarządcę o udostępnienie dokładnych planów budowlanych albo innych informacji dotyczących rodzaju ścian w mieszkaniu. Taka sytuacja wiąże się z powiadomieniem osób zarządzających budynkiem o planowanych pracach. Nie stanowi to problemu, o ile wyburzenie ściany będzie bezpieczne dla sąsiadów oraz samego właściciela „M”.

Sytuacja jest bardziej kłopotliwa, gdy ścianę zamierza wyburzyć osoba posiadająca jedynie spółdzielcze lokatorskie lub własnościowe prawo do lokalu. W takim przypadku, spółdzielnia pozostająca właścicielem mieszkania, zawsze będzie musiała wyrazić formalną zgodę na jego istotną przeróbkę. Warto pamiętać, że wewnętrzne regulaminy spółdzielni często określają zasady dokonywania modyfikacji lokali.

Do wyburzenia ściany działowej nie potrzeba zgody

Dla osób planujących wyburzenie ściany działowej, dobrą wiadomością na pewno jest fakt, że taka zmiana w obrębie lokalu nie wymaga uzyskiwania pozwolenia budowlanego lub dokonywania zgłoszenia prac budowlanych. Wyroki sądów administracyjnych wskazują, że wyburzenie ściany działowej jest formą bieżącej konserwacji i nie stanowi remontu albo przebudowy (zobacz np. Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 10 stycznia 2018 roku - sygn. akt II OSK 992/17).

Wspomniana zasada dotycząca braku urzędowych formalności przed wyburzaniem ścian działowych, powinna być stosowana niezależnie od tego, czy technologią budowy bloku jest wielka płyta. Warto jednak pamiętać, że sytuacja będzie o wiele bardziej skomplikowana, jeżeli przeszkadzająca nam ściana ma charakter nośny. Wtedy przed legalnym rozpoczęciem prac trzeba będzie wykonać ekspertyzy odpowiadające na pytanie, czy usunięcie ściany nie zagrozi bezpieczeństwu właściciela lokalu oraz sąsiadów.

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Marketing dla dewelopera - rozwiązania zwiększające sprzedaż

Przede wszystkim kluczową kwestią w marketingu deweloperskim jest odpowiednia organizacja sprzedaży, ale też promocja inwestycji, która pozwoli dotrzeć do jak najszerszego grona potencjalnych nabywców. Najlepiej w takim przypadku sprawdzają się kampanie marketingu 360 stopni, czyli połączenie wielu bardzo różnych technik promocji po to, aby uzyskać jak najbardziej zadowalające statystyki efektywności. Pozostaje pytanie, które kampanie reklamowe warto wcielić do strategii promocji, aby szybko napędzić sprzedaż? 

Organizacja sprzedaży zawsze jest punktem wyjścia 

Sposób sprzedaży lokali w ramach inwestycji musi zostać zorganizowany na dość wczesnym etapie realizacji, z tego też względu wielu deweloperów organizuje biuro jeszcze przed ukończeniem budowy. Przy czym warto zauważyć, że organizacją biura sprzedaży nie trzeba zajmować się samodzielnie- można zlecić to agencji marketingowej, która specjalizuje się we wspieraniu deweloperów i która ma doświadczenie w pracy z firmami z tej branży. Organizacja biura sprzedaży to także konieczność zatrudnienia wykwalifikowanego sprzedawcy, przygotowanie wszelkich potrzebnych umów i dokumentów, a także systematyczne realizowanie przyjętej strategii sprzedaży oraz raportowanie jej wyników. Dodatkowo, warto też zdecydować się na prowadzenie biura w systemie new IT, co znacząco wpływa na atrakcyjność prezentacji inwestycji w oczach potencjalnych nabywców. 

Kampanie, które doskonale napędzają sprzedaż 

Jedną z możliwości promowania inwestycji jest uczestnictwo w różnego rodzaju wydarzeniach branżowych lub targach, gdzie przedstawiciele dewelopera mogą zaprezentować nieruchomości oraz bezpośrednio nawiązać kontakt z potencjalnymi nabywcami. Event marketing pozwala zyskać rozgłos na większą skalę i trafić do świadomości sporej grupy osób, przez co jest chętnie stosowaną strategią promocji inwestycji. Jeszcze inną kampanią, którą można wykorzystać jest reklama outdoorowa, która w szczególności sprawdzi się w momencie, kiedy chce się pozyskać klientów już mieszkających w mieście lub przyjeżdżających tutaj okazjonalnie. W kontekście sprzedaży mieszkań to doskonały sposób, aby trafić do osób spoza miasta, którzy chcą się tutaj przeprowadzić lub też aby trafić do osób obecnie wynajmujących mieszkanie, które będą chciały w niedalekiej przyszłości zamieszkać na swoim. Reklama outdoorowa może oznaczać rozmieszczanie plakatów w przestrzeni publicznej oraz większych billboardów.

W ramach kampanii reklamowych coraz częściej korzysta się z możliwości, jakie daje marketing internetowy. Wielu potencjalnych nabywców szuka bowiem interesujących inwestycji w taki sposób. Punktem wyjścia jest przejrzysta i estetyczna strona internetowa opisująca szczegóły związane z inwestycją, którą na pewno trzeba będzie stworzyć. Można ją promować w mediach społecznościowych, ale też na portalach tematycznych, a nawet tych o zasięgu ogólnopolskim. Szczególną kategorią reklamy internetowej jest marketing w wyszukiwarce, który może przyjąć formę kampanii Linków Sponsorowanych Google Ads lub też może być kampanią pozycjonowania strony na wcześniej zdefiniowane słowa kluczowe. W przypadku takiej kampanii istnieje możliwość zawężenia zasięgu kampanii do wybranej geolokalizacji- np. konkretnego miasta. Wśród dostępnych opcji w grę może wchodzić też reklama prasowa- w formie artykułów sponsorowanych lub ogłoszeń, które mogą znaleźć się w prasie lokalnej. 

Jak widać, istnieje bardzo wiele możliwych do zrealizowania kampanii, jednakże ze względu na to, jak bardzo się one między sobą różnią- powinny być wcielane w życie przez osoby, które się na tym znają. Każda taka kampania ma swoją specyfikę i jest wykonywana na innych zasadach. W obrębie każdej kampanii warto monitorować statystyki efektywności, aby wiedzieć, która strategia najlepiej sprawdza się w praktyce. Realizując projekt zawsze trzeba mieć przed oczami cel- szybką sprzedaż nieruchomości w ramach inwestycji. 

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.